course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (14.02.2022)
A seminar is focused on the implementation of one's own author's project, which can be included in a personal portfolio of art works and didactic materials. The course, conceived as a creative workshop, is intended to enable the student a deeper insight into the laws of book production. The basis is creative etudes and experimental activities in materials and techniques developing the skills of artistic vision, thinking and creation through a broad expression of various media. The student develops the basic knowledge and skills that he has acquired in previous seminars in the form of independent work on a comprehensive author's project. The student is familiar with the theory of relevant fields. The student is able to include the individual implementation steps of the author's project, plan and determine the timing of the implementation of individual stages of the project (topic determination, thematic sketches, technical sketches, final output). The student is able to illuminate and defend the content and formal form of their own project, explain the basic ways and principles of solution, design a way to present their work. The student is able to translate creative experience into the design of pedagogical output. Reflection and analysis of the (own) creative process in the form of reflective practice and didactic transformation. The aim of the course is to bring students to understand how to use visual means in the creative process and how to further transform them into the curriculum of art education. Work on the author's cycle based on the principles of contemporary illustration and book graphics.
Last update: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (21.09.2022)
Seminář zaměřený na realizaci vlastního autorského projektu zařaditelného do osobního portfolia výtvarných prací a didaktických materiálů. Předmět, koncipovaný jako tvůrčí dílna, má studentovi umožnit hlubší proniknutí do zákonitostí knižní tvorby. Základem jsou tvořivé etudy a experimentální činnost v materiálu a technice rozvíjející schopnosti výtvarného vidění, myšlení a tvorby prostřednictvím plošného vyjádření různými médii.
-Student rozvíjí základní znalosti a dovednosti, které si osvojil v předcházejících seminářích formou samostatné práce nad uceleným autorským projektem.
- Student se orientuje v oblasti teorie příslušných oborů.
- Student je schopen obsáhnout jednotlivé realizační kroky autorského projektu, naplánovat a určit časování realizace jednotlivých etap projektu (stanovení tématu, tematické skici, technické skici, konečný výstup).
- Student umí osvětlit i obhájit obsahovou i formální podobu vlastního projektu, vysvětlit základní cesty i principy řešení, navrhnout způsob prezentace své práce.
- Student je schopen převést tvůrčí zkušenost do návrhu pedagogického výstupu. Reflexe a analýza (vlastního) tvůrčího procesu formou reflektivní praxe a didaktické transformace.
Cílem výuky je přivést studentky k porozumění toho, jak použít vizuální prostředky v rámci tvořivého procesu a jak je dále transformovat do učiva výtvarné výchovy. Práce na autorském cyklu založeném na principech soudobé ilustrace a Knižní grafiky.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (16.02.2022)
studijní zátěž: semináře: 2 hodiny/týdně = 24 hodin samostudium: 36 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (02.02.2022)
Povinná literatura:
FRANCOVÁ, J.P. Umění autorské knihy a výtvarná výchova. Brno, MU, 2016.
MUNARI, B. Umění jako řemeslo. Praha: Rubato, 2014. PECINA, M. Knihy a typografie. Brno: Host, 2012.
Doporučená literatura:
BOSÁK, P., JANSA, R. Proto. Praha: Tranzit; VŠUP; Quick brown fox jumps over the lazy dog 2013. BOHATCOVÁ, M. Česká kniha v proměnách staletí. Praha: Panorama, 1990. KLANTEN, R., HELLIGE, H.: Little Big Books. Berlin: Gestalten. 2012 ISBN:978-3-89955-446-5. KNEIDL, Pravoslav, Z historie evropske knihy. Praha, 1989. OPRAVILOVÁ, E. Kniha jako prostředek výchovy. Praha: UK, 1984. PISTORIUS, V. Jak se dělá kniha: příručka pro nakladatele. Praha: Paseka, 2003. SAMARA, T. Grafický design. Praha: Slovart, 2008 SRP, K. BYDŽOVSKÁ, L. BREGANTOVÁ, P. Karel Teige a typografie. Praha: Akropolis, Arbor vitae, 2009. STEHLÍKOVÁ, B. Ilustrace v české knize pro děti. Praha: Společnost přátel knihy pro mládež, čs. sekce IBBY, 1986. VOIT, P. Encyklopedie knihy – knihtisk a příbuzné obory v 15. až 19. století. Praha: Libri, 2008. WIEDEMANN, J. (ed.) Illustration Now 1. - 4. Köln: Benedikt Taschen Verlag, 2005. ZEEGEN, L. The Fundamentals of Illustration. Laussane: AVA Publishing, 2005-2011. ZEEGEN, L., ROBERTS, C. Fifty Years of Illustration. Londýn: Laurence King Publishing, 2014.