SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Exploration: Concept and Ceramics - OPMN0V316B
Title: Explorace: koncept a keramika
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 14 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Teacher(s): MgA. Lenka Tsikoliya
Incompatibility : OPMN0V207B
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (14.02.2022)
The course combines ceramic creation with a conceptual approach to art. The first part of the course is devoted to ceramic creation. Developing the haptic feeling of material in relation to content and form, history and present of ceramic art, its relation to applied art, design, and art creation. The creative workshop is focused on the basics of sculpture, ceramic techniques, and technologies, specific procedures of working with ceramic clay, and their use in practice. Experimental identification of possibilities of working with solid/hollow shape and clay plate in space by means of simple exercises. Art creation, a relationship of form, function, material, and decor. The technology of glazing and firing. Didactic transformation of students' own work experience. The second part of the course deals with the conceptual approach in art and its possibilities for school art education. It conceives exploratory activity as a result of artistic and didactic concepts. It introduces discursive and intuitive approaches. The art project is presented as a result of associations. Semantic limits of thought are shown. Fabrication principles. The idea as an idea in a broader context. Coincidence as a misunderstood necessity.
Literature - Czech
Last update: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

Povinná literatura:

Vitamin C: Clay and Ceramic in Contemporary Art. London: Phaidon Press, 2021. ISBN: 978-18-386-6293-6. 

ŠÉPKA Jan, HNÍDKOVÁ Vendula. Jan Šépka: Inspirace. Praha: UMPRUM, 2019.  ISBN: 9788087989982.

ADAMCOVÁ, M.: Keramika pro malé i velké. Olomouc, 1994.

PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem – průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. Herrmann &synové, 2009.

RADA, P.: Kniha o technikách keramiky. Praha, 1996.

RADA, P.: Slabikář keramika. Praha, 1997.

Doporučená literatura:

ECO, U.: Meze interpretace. Karolinum: Praha, 2004.

HARRIES K.: Smysl moderního umění. Host: Brno, 2010.

FIELL, CH&P.: Design of the 20th Century. Taschen: Koln, 1999.

PELCL, J.: Český design. 1995-2000. Prostor, 2001.

ESPINOVÁ, L.: Keramika krok za krokem. Praha, 1996.

HANZLÍČEK, T.: Výroba keramiky a porcelánu. Praha: Svodoba, 2000.

CHAVARRIA, J.: Velká kniha keramiky. Praha: Knihcentrum, 1996.

NAVARRO, M. P.: Velká kniha dekorování keramiky. Praha: Knihcentrum, 1997.

VALENTA, L.: Keramická příručka. Vydavatelství technické literatury v Horním Maršově, 1999.

WEIB, G.: Keramika, umění z hlíny. Praha: Grada, 2007.

WEIB, G.: Keramika, umění z hlíny-kulturní dějiny a keramické techniky. Praha: Grada, 2007.

WARSHAWOVÁ, J.: Velká kniha keramiky. Čestlice: Rebo productions.

ZHOŘ, I.: Hledání tvaru. Praha, 1992.

Studijní opory jsou umístěny na Studijní materiály - Katedra výtvarné výchovy - Pedagogická fakulta (cuni.cz)

Syllabus - Czech
Last update: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

1. Hlína ve vztahu obsahu a formy.

2. Základní sochařské a keramické techniky a technologie, specifické postupy práce s keramickou hlínou a jejich využití v praxi.

3. Experimentální poznávání možností práce s plným / dutým tvarem a plátem hlíny v prostoru formou jednoduchých cvičení.

4. Volná a užitá tvorba, vztah formy, funkce, materiálu a dekoru.

5. Technologie glazování a výpalu.

6. Didaktická transformace zkušeností z vlastní tvorby studentů. Tato část se věnuje konceptuálnímu přístupu v umění a možnostem, které nabízí pro školní výtvarnou výchovu. Explorační činnost jako důsledek uměleckého a didaktického konceptu. 

Course completion requirements - Czech
Last update: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)
Vytvoření autorského portfolia s vlastní reflexí.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html