SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Education Didactics IV: Reflection and Evaluation - OPMN0V313B
Title: Didaktika IV: reflexe a hodnocení
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: 12 / 12 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Incompatibility : OPMN0V207B
Pre-requisite : OPMN0V309B
Is pre-requisite for: OPMN0V315B
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (14.02.2022)
The course develops the ability of reflection and evaluation of perception and art creation. It develops students´ability of communication through images with the aim of future use in elementary art education. The student, as a reflective practitioner, is led to reflect on his own proposed art projects. The subject introduces qualitative research methods used by contemporary art education (case study, grounded theory, action research, art-led research, practice-based research, artography).
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (13.09.2023)

Přímá výuka:

24 h

Nepřímá výuka celkem: 26h

Samostudium: 12h

Reflexe výuky: 4h

Příprava reflektivního portfolia: 10h

Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (26.04.2019)

Povinná literatura:

DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z. s. 2016.

FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.

KORTHAGEN, F., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, WUBBELS, T. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.

TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer, 2005.

 

Doporučená literatura:

HAZUKOVÁ, H. Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově (2005). In J. Slavík (Ed.), Multidisciplinární komunikace: Problém a princip všeobecného vzdělávání (pp. 304–326). Praha: UK.

JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.

ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, 2017.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí n. Labem: UJEP, 2014.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (13.09.2023)

1. Specifika hodnocení ve VV. Typy a formy hodnocení ve VV. Hodnocení nebo reflexe?

2. Reflektivní praktik D. Schona.

3.-5. Kritéria hodnocení, jejich formulace ve výtvarném úkolu.

6. Formativní hodnocení ve VV, reflektivní přístup, rozvoj myšlení žáků.

7. Reflektivní dialog jako metoda VV.

8. Kvalita dětských výtvarných prací.

9. Druhy formy reflexe.

10. Výtvarné portfolio jako specifický druh výtvarné reflexe a jeho možnosti.

11. Výzkum ve VV a jeho metodika. Participační, akční výzkum a metoda a/r/tography.

12. Reflexe kurzu, kontextualizace poznatků.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.09.2023)

Klasifikovaný zápočet bude udělen na základě odevzdaného reflektivního deníku a aktivních vstupů v seminářích.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html