SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Reflective Practice in Art Education - OPMN0V311B
Title: Reflektivní praxe VV
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/3, C [HT]
Capacity: 12 / 12 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0V309B
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (14.02.2022)
The course is focused on acquiring practical teaching skills. Students observe, analyze and realize the teaching practices of their colleagues. They realize and verify their own pedagogical experiments. The experience is reflected. Observation, analysis, and reflection of art education in relation of the culture, art theory, didactics, and experiences acquired by the author's artwork. The course leads students to connect the practice with the acquired theory.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (13.09.2023)

Přímá výuka:

12 h

Praxe: 24h

Příprava na výuku: 12h

Reflexe výuky: 12h

Příprava reflektivního portfolia: 40h

Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (26.04.2019)

Povinná literatura:

CIKÁNOVÁ, K.: Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997.

CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993,1996.

CIKÁNOVÁ, K.: Objevujte s námi tvar. Praha, Aventinum, 1995.

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997.ISBN 80-7168-382-5.

KITZBERGEROVÁ. L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. ISBN 978-80-7290-667-3 elektronický text.

http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani

ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1995.

ROESELOVÁ,V. : Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1997.

ROESELOVÁ,V. : Techniky ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1996.

SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9, s. 33-40.

Doporučená literatura:

BUZAN, T.: Myšlenkové mapy. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2011.

KORTHAGEN, F., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, WUBBELS, T. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011.

MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V.: Učitelovo pojetí výuky, MU Brno, 1996.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (13.09.2023)

REflektivní profesní portfolio:

příprava hodiny

dokumentace (vizuální i slovní)

reflexe odučené dodiny dle reflektivního rámce

vrstevnická reflexe

reflexe učitele a vedoucí praxe

alterace

+prezentace získaných zkušeností

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.09.2023)

Odevzdání reflektivního deníku (plány výtvarných činností, fotodokumentace prací žáků a jejich komentářů, reflexe odučených hodin, vrstevnická reflexe, reflexe pedagoga, navržené alterace).

Prezentace hlavních zjištění týkajících se výuky VV.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html