SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Portfolio in Art Education - OPMN0V310B
Title: Výtvarné portfolio
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / 8 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Teacher(s): MgA. Michaela Kuříková
Pre-requisite : OPMN0V304B, OPMN0V305B, OPMN0V306B, OPMN0V307B
Is interchangeable with: OKMN0V233B
Annotation -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)
The content of the course is the reflection of the continuous outcomes of the study and their correlation. During the course of their studies, students are regularly required to document their own original work in practical courses and the process of knowledge in theoretical disciplines. The Art Portfolio course is an opportunity to reflect systematically on the different components of the study specialisation through selected concepts or their relationships. The purpose of the course is to formulate the basis of one's own teaching concepts in art education in relation to previous experiences and to become aware of the different components of art education. The goal is to develop the ability to reflect, generalize, think critically, and synthesize multiple sources. The principles are selection, interdisciplinarity, self-reflection, creativity. The course leads students to didactic reflection on artistic strategies, both their own and observed. The portfolio is developed on three levels: artistic, art historical and didactic. On the didactic level it is understood as a tool for pedagogical reflection and long-term planning of art education. Following the process of developing their own professional portfolio, the key content of the course is the issue of evaluation and reflection in art education. Students learn about formative assessment and become familiar with the possibilities of this methodology in the context of art education.
Descriptors - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (12.02.2024)

Přímá výuka: 24 hodin

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 1 hodina (Celkem 10h)

Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin

Příprava reflektivního portfolia: 15 hodin

Literature - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (19.01.2024)

Povinná literatura:

Bourriaud, N. (2004) Postprodukce. Praha: Tranzit.

DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z.s. 2016

STARÝ, Karel; CHVÁL, Martin a LAUFKOVÁ, Veronika (Eds.). Hodnocení pro učení (e-book). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7603-365-8.

Novotná, M. Fremlová, V.  (2021) Neviditelní, kteří ukazují a vyprávějí. Praha: Výtvarná výchova 61 (1-2), s. 6-29

Novotná, M. (2019) Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově. Praha: Výtvarná výchova 60 (1-2), s. 22-37.

Sekula, A. (2004). Výklad archivu. In Císař, K. (ed.) Co je to fotografie? Praha: Hermann a synové.

Doporučená literatura:

BUZAN, T. Myšlenkové mapy. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2011. 216 s. ISBN 978-80-251-2910-4.

Korthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, D. & Wubbels, T. (2011). Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Mirzoeff, N. (2012) Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia.

Schӧn, D. (1983) Reflective practioner. How profesional think in action. New York: Basic Books.

Requirements to the exam - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (12.02.2024)

prezentace reflektivního portfolia

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)

Co to je portfolio a k čemu slouží?

Struktura profesního portfolia a jeho reflexe, třídění, mapování klíčových témat

Mapa učebního pokroku, vizuální topografie a reflexe

Hledání výtvarné formy portfolia

Transformace obsahu a učivo VV. Vizuální gramotnost.

Reflexe a hodnocení ve VV

Formativní hodnocení ve VV

Výtvarné portfolio ve škole.

Učitelovo pojetí výuky VV.


Course completion requirements - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (12.02.2024)

Zkouška: prezentace průběžné podoby reflektivního portfolia

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html