SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Education Didactics III: didactic analysis - OPMN0V309B
Title: Didaktika VV III: didaktická analýza
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 8 / 8 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Incompatibility : OPMN0V207B
Pre-requisite : OPMN0V306B
Is pre-requisite for: OPMN0V311B, OPMN0V313B
Is interchangeable with: OKMN0V232B
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (14.02.2022)
The course Art Education Didactics III: Didactic Analysis deals with the study of didactic categories and their application in school art education in connection with actual curricular documents. It acquaints students with the aims, content, and means of art education at the primary level of education. It builds on atelier courses experiences as well as knowledge of theory and history of art. It shows concrete possibilities for how to conceive art education through art projects. It leads students to reflect on the content of the subject at the level of pupils' outcomes and competencies, as well as to reflect on primary school practices and other experiences gained in the school environment. The aim is to lead students to transform their own experience with artistic creation into the planning of art tasks. The prerequisite is a reflection of previous experiences and knowledge in the field, as well as searching for connections with experience gained in the course Art portfolio.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)

Přímá výuka: 24 hodin

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 2 hodiny

Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin

Semestrální práce + příprava na zkoušku: 10 hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)

Povinná literatura:

FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H, 2008.

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. ISBN 978-80-7290-667-3(elektronický text).

Základní literatura:

CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997.

CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum, 1993,1996.

HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Situace ve výtvarné výchově. Liberec: PedF TUL, 2002.

FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice).

HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. Liberec: PedF TUL, 2002.

JAŠURKOVÁ, P. Nápadník do hodin výtvarné výchovy. Brno: Edika, 2015.

ROESELOVÁ,V. Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah, 1995.

ROESELOVÁ,V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah, 1997.

SLAVÍK, J., ŠTECH, S., CHRZ, V. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013.

TULLET, H. Art workshops for children. New York: Phaidon, 2015.

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)

Develop a series of proposals for reflective art activities.

Complete sub-tasks in seminars.

Actively participate in teaching.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.01.2024)

1. Základní didaktické kategorie a jejich funkce.

2.-3. Učivo VV: rozvíjení smyslové citlivosti, rozvoj smyslového vnímání.

4.-5. Učivo VV: komunikace ve VV, aktéři, druhy a formy.

6.-7. Učivo VV: výtvarné dílo a jeho obsah.

8. Estetika a kýč.

9.-10. Učivo VV: uplatňování subjektivity, subjektivní vyjádření obsahu, exprese, výtvarné dílo.

11. Učivo VV: rozvoj představivosti, představivost jako schopnost vytvářet mentální obrazy.

12. Reflexe kurzu, shrnutí, návaznost na profesní portfolio.

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)

Completing the course successfully: continuous completion of partial tasks, active participation in the class. The examination will take place in the form of a colloquial discussion of a set of reflective art activities.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html