SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Education Didactics I: contexts of Art Education - OPMN0V303B
Title: Didaktika VV I: kontexty VV
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 20 / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Incompatibility : OPMN0V207B
Is pre-requisite for: OPMN0V306B
Is interchangeable with: OKMN0V226B
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (14.02.2022)
The course Art Education Didactics 1: Contexts of Art Education is designed for students who specialize in art education. It represents educational subject art education in a wider context of contemporary pedagogy, human sciences, social theories of education, sociology, and philosophy. In connection with curricular documents, it leads to the search for intersections of art education with other subjects, which include cultural education and artistic creation. It also supports the form of interdisciplinarity, where artistic exploration of objects and phenomena complements scientific knowledge. It studies the specifics of children's artistic expression as a phenomenon of ontogenesis. Its stages, characteristic features, individual differences, and typological tendencies in children's artistic expression. It examines creative processes in education and the possibilities of their development. It strives for systematic thinking in context and strengthens students' idea of ​​the educational subject of art education with the aim to lay a solid foundation for the subsequent study of didactics. It presents art education not only as a creative art discipline but also as a cognitive subject with the potential for the development of communication and reflective competencies, which emphasizes the development of functional visual literacy of students and pupils.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)

Prezenční výuka: 24 hodin     

Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)  12 hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)

Povinná literatura:

Fulková, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN1210-3691 (článek)

Novotná, M., Kuříková, M. Modely kreativity a jejich význam ve vzdělávání. Výtvarná výchova 3–4, (61) 2021. ISSN 1210-3691. s. 6–23.

Novotná, M. Cultural Awarness and Expression – Uvědomit si vlastní kulturu a umět se vyjádřit. Výtvarná výchova (v tisku).

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. (elektronický text)

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.

 

Doporučená literatura:

PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově. Plzeň: ZU, 2017.

European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, (2016). Cultural awareness and expression handbook : open method of coordination (OMC) working group of EU Member States’ experts on ‘cultural awareness and expression, Publications Office.

https://data.europa.eu/doi/10.2766/940338

GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999.

KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický vývoj dítěte od 1. do

5. třídy. Praha: Karolinum, 2005.

STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU, 2015.

ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné

vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP, 2016.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press, 2015.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (27.02.2024)

1. Předmět výtvarná výchova, vývoj jejích motivů; Cíle, obsah a učivo Vv.

2. Předmět výtvarná výchova, vývoj jejích motivů; Tvořivost, intuitivnost a individualita

3. Předmět výtvarná výchova, vývoj jejích motivů, učivo VV, vizuální gramotnost a kulturní kompetence.

4. Předmět výtvarná výchova, vývoj jejích motivů ; vztah umění a přírody; RVP ZV Umění a kultura. Standardy pro základní vzdělávání. Učivo VV.

5. Podoby výtvarné edukace s ohledem na činnosti výtvarné výchovy  a typologické inklinace

6. Galerijní a muzejní edukace

7. Výtvarná výchova a motiv inkluze


8. Vnímání a interpretace ve výtvarné výchově, stereotyp, vývoj výtvarného projevu, motiv filogeneze a ontogeneze

9. Výtvarný úkol. Výtvarný projekt. Didaktická analýza.

10. Východiska Vv a její historie.

11. Reflexe kurzu.


Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (27.02.2024)

Zápočet bude udělen na základě průběžného plnění úkolů a jejich prezentace v semináři.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html