SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art, Culture and Education - OPMN0V111A
Title: Výtvarná kultura a výchova
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 116 / 117 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPMN0V302B
Is interchangeable with: OKMN0V111A
Annotation -
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Contact and dialogue with the artwork. Developing spectator skills in search of meanings, themes, and contexts of the work. A work of art as a way of communication. Cultural, historical and social contexts of the creation and perception of the work, their influence, and transformation. Visual arts, visual culture, visual literacy - relations between them and their position in education. A world of everyday visuality: toys, games, fashion, movies, illustrations, visual narration, design. Kitsch and its role in culture and society. Relationships of art and children's art - themes, elements of visual language (line, shape, colour, space) and their use.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)

Samostudium literatury, obrazových zdrojů včetně návštěvy výstav - 40 hodin

Příparav a realizace dílčích seminární prací - 25 hodin

Aktivní účast na přednáškách a seminářích 10 hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)

Povinná literatura:

 

BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017.

TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014.

FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice). Praha: Fortuna, 1997.

 

Doporučená literatura:

AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.

GOMBRICH, E. Umění a iluze. Praha, Odeon.

KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.

KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000.

MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.

THULLEROVÁ, G. Jak je poznáme? Umění a kýč. Praha: Knižní klub, 2007.

TULLET, H. Art workshops for children. New York: Phaidon, 2015.

WELTONOVÁ, J. Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995.

ZUSKA, V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny). Praha: Triton, 2001.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)

Přednášky obsahují tato témata:

1. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Subjektivní a intersubjektivní faktory komunikace s uměleckým dílem.

Příčiny komunikačních problémů při percepci a interpretaci moderního a současného umění.

2. Umělecké dílo jako znakový systém. Gramatika, morfologie a tektonika uměleckého díla.

3. Vztah umění ke skutečnosti, dobová podmíněnost jako hlavní příčina proměn. Umělecké dílo jako zpověď umělce a

výpověď doby.

4. Vizuální gramotnost a její kultivace. Každodenní vizualita současné společnosti a její nároky na poučeného účastníka

komunikace.

5. Odborná terminologie jako nezbytný prostředek verbální interpretace.

6. Principy a metody galerijní a muzejní edukace.

Semináře se soustředí na tyto tematické okruhy:

1. Interpretace vybraných uměleckých děl, porovnávání subjektivních pojetí. Didaktická transformace zkušeností do

výtvarného úkolu pro žáky ZŠ.

2. Stereotypy ve vnímání a uměleckých forem, společenské, kulturní a individuální příčiny jejich odmítání. Zpracování

odmítaného díla ve výtvarném úkolu pro žáky ZŠ.

3. Proměny forem výtvarného umění – praktické cvičení, vlastní tvorba. Didaktická transformace vlastního výtvarného uvažování.

4. Kýč a jeho funkce v současné vizuální kultuře.

5. Společná návštěva výstavy či expozice, studium doprovodných vzdělávacích materiálů, jejich analýza a pokus o vytvoření vlastních úkolů pro žáky.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)

Předmět bude zakončen a hodnocen na základě aktivní účast v seminářích, odevzdání průběžně zadávaných prací (které budou splňovat nároky na kvalifikační práce). Hodnocena bude invenčnost zpracování, jazyková přesnost, použití odpovídající oborové terminologie, korektní uvádění zdrojů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html