SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Health physical education II - OPMN0T340B
Title: Zdravotní tělesná výchova II
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / 18 (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Jana Hájková
Teacher(s): PaedDr. Jana Hájková
Incompatibility : OPMN0T205B
Pre-requisite : OPMN0T138A
Is interchangeable with: OKMN0T263B
Annotation -
Last update: PaedDr. Jana Hájková (09.09.2023)
Didactic aspects of health physical education in school and out-of-school conditions. The subject is focused on the methodological outputs of students in the field of health physical education. The outputs will be focused on individual types of impairment of children of younger school age, in different parts of the lesson and with the use of different hand apparatus and apparatus.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Jana Hájková (09.09.2023)

The aim of the course is for students to acquire basic didactic knowledge and skills in  health physical education for children in the 1st grade of elementary school.

Descriptors -
Last update: PaedDr. Jana Hájková (09.09.2023)

Direct teaching 24 hours

Self-study 25 hours

Exam preparation 20 hours

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Jana Hájková (09.09.2023)

Povinná literatura:

DVOŘÁKOVÁ, H., ENGELTHALEROVÁ, Z. A KOL. (2017) Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3308-4  

STRNAD, P., PRAJEROVÁ, K. (2022) Zdravotní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 228 str., 1. vydání. ISBN: 978-80-246-5340-2

https://is.muni.cz/do/fsps/e-learning/ztv/index.html

Doporučená literatura:

BURSOVÁ, M. (2005) Kompenzační cvičení. Praha: Grada. ISBN 80-247-0948-1

HRONZOVÁ, M. (2011) Vyrovnávací a kondiční cvičení. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-7290-500-3.

HOŠKOVÁ, B. a kol. (2014) Vademecum – Zdravotní tělesná výchova. E-kniha. Praha: Karolinum. ISBN 78-80-246-2650-5

KABELÍKOVÁ, K., VÁVROVÁ, M. (1997) Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy. Praha: Grada, 240 s. ISBN 80-7169-384-7

LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. (2015) Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Jana Hájková (09.09.2023)

Písemný test z oblasti didaktiky zdravotní tělesné výchovy.

Základní okruhy otázek:

  1. Hodnocení držení těla, chůze a klenby nožní.
  2. Funkční diagnostika podpůrně pohybového aparátu (vyšetření svalového zkrácení a oslabení základních svalových skupin).
  3. Posturální vady.
  4. Oslabení dolní končetiny.
  5. Vyrovnávací cvičení.
  6. Oslabení kardiovaskulárního aparátu.
  7. Oslabení respiračního aparátu.
  8. Metabolická oslabení.
  9. Neuropsychická oslabení.
  10. Smyslová oslabení.
  11. Věková specifika zdravotní tělesné výchovy na 1. st. ZŠ.
  12. Didaktické aspekty u jednotlivých druhů oslabení (zásady, metody, didaktické styly, organizační formy).
  13. Doporučená cvičení a nevhodné aktivity u jednotlivých druhů oslabení.
  14. Využití tradičního i netradičního náčiní a nářadí v hodinách ZTV.
  15. Možnosti využití pohybových her v hodinách ZTV
Syllabus -
Last update: PaedDr. Jana Hájková (09.09.2023)

Focus on didactic aspects of health physical education. Methodical outputs of students. Students will be assigned specific impairments and certain parts of the health physical education lesson, but they will choose an age category, or used apparatus

Content of methodological outputs:

  1. Methodology of body posture detection
  2. Diagnostics of the musculoskeletal system.
  3. Postural defects.
  4. Impairment of the lower limbs.
  5. Impairment of the cardiovascular system.
  6. Impairment of the respiratory system.
  7. Impairment metabolic.
  8. Sensory impairment.
  9. Neuropsychic impairments.
  10. The use of movement games within health physical education.
Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Jana Hájková (09.09.2023)

Active participation, 75% attendance, methodical output.

Written test (max. 3 attempts).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html