Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (17.09.2021)
Overview of theoretical and practical information and skills for teaching PE in elementary schools. Lifestyle, children needs, healthy oriented PE,ontogenesis of kinetic, Motions skills, forms, methods and procedures, organization in PE, interesting forms. Practical work with children and analysis of lessons.
Summary of theoretical and practical knowledge and skills for teaching TV at the 1st st. ZŠ. Way of life, needs of children, health - oriented TV, ontogenesis of motor skills, motor skills and abilities, forms, methods, procedures, organization in TV, forms of interest. Practical work with children and analysis of lessons.
3 credits / 90 hours, the course is completed by an exam
Planned activities of students: 12 hours of lectures, 12 hours of seminars, 12 hours of continuous preparation for teaching, 10 hours of pedagogical practice including elaboration of preparation and reflection, 18 hours of development of own didactic - organizational and methodical skills within physical education, selected school 1 hour taught + 2 hearings (with confirmation) 26 hours self-study and preparation for the exam.
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (17.09.2021)
Shrnutí teoretických a praktických poznatků a dovedností pro vyučování TV na 1. st. ZŠ. Způsob života, potřeby dětí, zdravotně orientovaná TV, ontogeneze motoriky, pohybové schopnosti a dovednost, formy, metody, postupy, organizace v TV, zájmové formy. Praktická práce s dětmi a analýza vyučovacích hodin.
3 kredity/90 hod., předmět je zakončen zkouškou
Plánované aktivity studentů: 12 hod. přednášek, 12 hod. seminářů, 12 hod. průběžná příprava na výuku, 10 hod. pedagogická praxe včetně vypracování přípravy a reflexe, 18 hod. rozvoj vlastních didakticko – organizačních a metodických dovedností v rámci tělesné výchovy, na zvolené škole 1 hodina odučená + 2 náslechy (s potvrzením) 26 hod. samostudium a příprava na zkoušku
Aim of the course -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (25.05.2019)
Based on theoreticalandpractical knowledgeandskills forteachingthefirstTVWedSchoolto acquirepractical workwith children.
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (25.05.2019)
Na základě teoretických a praktických poznatků a dovedností pro vyučování TV na 1. st. ZŠ osvojit praktickou práci s dětmi.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Jana Hájková (08.02.2022)
Přímá výuka 24 hodin
Samostudium, konzultace 25 hodin
Příprava na zkoušku 25 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (25.05.2019)
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz Dvořáková, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: UK PedF. Mužík, L., Krejčí, M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex. Mazal, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000. Krejčí, M., Baumeltová, M. Optimalizace denního režimu žáků mladšího školního věku. České Budějovice: INCA 1999. Krejčí, M., Baumeltová, M. Týdny zdraví ve škole. České Budějovice: JČU, 2001.
Dlouhý, M. Rozvoj pozornosti a výkonové motivace u mládeže se sluchovým postižením prostřednictvím intervenčního pohybového programu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2011.
Syllabus -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (09.07.2021)
Theoretical courses - physical education in "General education programme for primary education", health, healthy life style, child and its needs, development of motor skills, forms, methods, styles of directing PE. Diagnostic methods. Practice - application of theory using evaluation.
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (08.09.2022)
Teoretické přednášky: tělesná výchova v Rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání, pojetí zdraví, výchova ke zdravému způsobu života, dítě a jeho potřeby, ontogeneze motoriky, formy, metody, styly řízení v TV, diagnostika v TV a diagnostika vyučovacího procesu, bezpečnost v TV, metodicko - organizační aspekty výuky TV, autoevaluace a hodnocení v TV. Semináře: praktická aplikace teoretických poznatků včetně užití metod evaluace.
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (08.09.2022)
Requirements tothe course(creditortests)clearlybased onthe syllabuscontent, annotations, andthe announced-studiedinthe literaturedescribethe subjectinSISandare further refinedthe teacherat the beginningof the semester.
The areas of the question clearly follow from the syllabus of the course (physical education in the Framework educational program of basic education, the concept of health, education for a healthy way of life, the child and his needs, the ontogenesis of motor skills, forms, methods, management styles in TV, diagnostics in TV and diagnostics of the teaching process, safety in TV, methodological and organizationalaspects of TV teaching, self-evaluation and evaluation in TV). Requirements for the exam - active participation in seminars, practical management of the lesson on the drawn (assigned) topic, elaboration of three preparations for the TV unit, confirmation of the lesson and follow-up at the selected school, written exam.
Last update: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (08.09.2022)
Požadavky ke splnění předmětu (zápočtu či zkoušky) jednoznačně vycházejí z obsahu sylabu, anotace a prostudovaného avizovaného seznamu literatury v popisu daného předmětu v SIS a jsou dále upřesněny vyučujícím vždy na začátku semestru. Okruhy otázek jednoznačně vyplývají ze sylabu předmětu (tzn.: tělesná výchova v Rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání, pojetí zdraví, výchova ke zdravému způsobu života, dítě a jeho potřeby, ontogeneze motoriky, formy, metody, styly řízení v TV, diagnostika v TV a diagnostika vyučovacího procesu, bezpečnost v TV, metodicko - organizační aspekty výuky TV, autoevaluace a hodnocení v TV). Požadavky ke zkoušce - aktivní účast na seminářích, praktické řízení hodiny na vylosované (zadané) téma, zpracování tří příprav na jednotku TV, potvrzení o odučené hodině a násleších na vybrané škole, písemná zkouška.