SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Integrative Training Seminar - OPMN0N178A
Title: Integrující seminář profesní přípravy
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/2, C [HT]
Capacity: 78 / 156 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0N175A
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
The aim of this course is to integrate the existing contents and results of professional learning and to prepare the student to enter the teaching profession in the full range of social roles and responsibilities. In terms of goals and content, the course has two main features: (1) To support the completion of the process of integration of the existing contents and results of vocational learning and the integration of the theoretical and practical components of the five-year study, in line with the experience of Continuing Educational Practice II and with the support of working with the student educational portfolio. Encourage student preparation for state final exams. Encourage the development of the student's professional identity over five years of study. Based on self-reflective techniques, build a professional self-concept - who I am as a teacher (professional philosophy, values, beliefs), what are my strengths and areas for improvement, and develop a theoretically grounded and argued self-concept of teaching. The aim is also to lead students to the responsibility for further professional development and to equip them with other specific tools for self-regulation of professional learning (eg the development of a Personal Career Development Plan, its evaluation and the formulation of new goals). (2) To equip the student with knowledge and skills facilitating his / her professional socialization - establishment in the educational college, orientation in school conditions, its culture and formal procedures, expected work tasks and responsibilities at school, typical stress situations faced by beginning teachers, including effective strategies for their management and solution. In addition, preparation for the class teacher function (most primary school teachers automatically take the position of a class teacher) and communication with parents and other social partners of the school.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (24.01.2024)

Cílem předmětu je integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení a příprava studentů na vstup do učitelské profese v plné šíři sociálních rolí a odpovědností. Z hlediska cílů a obsahu má předmět podpořit završení procesu integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení a integrace teoretické a praktické složky pětiletého studia a v návaznosti na zkušenosti ze souvislé pedagogické praxe a s oporou o práci se studentským pedagogickým portfoliem podpořit přípravu studentů na státní závěrečné zkoušky a rozvoj jejich profesní identity. Studenti mají v předmětu příležitost budovat své profesní sebepojetí, konfrontovat své znalosti, dovednosti a postoje s Kompetenčním rámcem absolventa učitelství, uvědomovat si hodnotové ukotvení profese učitele a plánovat svůj další profesní rozvoj.  
Předmět dále usiluje o to vybavit studenty znalostmi a dovednostmi usnadňujícími jejich profesní socializaci - etablování v pedagogickém sboru, orientaci v podmínkách školy, její kultuře a formálních postupech, očekávaných pracovních úkolech a povinnostech ve škole, v typických zátěžových situacích, kterým začínající učitelé čelí, včetně efektivních strategií pro jejich zvládání a řešení, dále se dotýká problematiky funkce třídního učitele, komunikace s rodiči a dalšími sociálními partnery školy. Předmět dále zařazuje témata individuálního (domácího vzdělávání) a alternativních vzdělávacích systémů, která studenti v hodnocení dosavadního studia označili jako potřebná a málo akcentovaná.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (29.01.2024)

Předpokládaná studijní zátěž:

Přímá výuka 48 hodin

Samostudium 30 hodin

Plnění zadaných úkolů: 12 hodin

Zpracování úkolů k prezentování: 10 hodin

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (24.01.2024)

Kompetenční rámec absolventa učitelství: https://www.msmt.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi

Němec, J. a kol. (2022). Teorie a metodika výchovy. Dostupné z: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/2022jaro/tmv/web/index.html

Stará, J. - Wildová, R. - Popelková, Š. (2020). The Teaching Profession from the Perspective of Novice Primary School Teachers - Responsibility and Joy. Pedagogika. 70 (4), 614-639. DOI 10.14712/23362189.2020.1687.

Pavlasová, L. a kol. (2022) Vliv přípravného studia učitelů na rozvoj jejich profesního vidění. Studia paedagogica. 27 (1), 13 - 33.  https://doi.org/10.5817/SP2022-1-1

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (14.02.2024)

1. Aktivní účast na seminářích.

2. Odevzdání tří dílčích úkolů v moodle. (Úkoly budou zcela či částečně vypracovány v rámci semináře) – všechny úkoly je možné vypracovat ve skupině po 3

V případě absence na semináři náhradní úkol:  samostatně zpracovat úkol, který ostatní vypracovali skupinově na semináři.

Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

Area 1 - main topics:

Quality of the teacher, professional standard, professional knowledge, skills and competences of the teacher for 1st st. Elementary School.

The importance of theory and practice and their interconnection for the professionalization of the teacher.

Integration of existing contents and results of the student's professional teaching Teaching for the 1st st. Elementary School.

Professional identity, self-concept - professional values, beliefs, perceptions of professional proficiency, subjective teaching.

Professional autonomy and responsibility.

Professional development - the importance of systematic reflection and self-reflection in the teaching profession, career development planning, self-regulation of professional learning, career system, forms and opportunities for in-service teacher education, including work with the professional portfolio.

Area 2 - main topics:

Teacher as an employee and labor relations with the employer.

Responsibility for students - definition and extent of responsibility in legal documents, resulting obligations (eg educational supervision) and teachers' rights. Overview of typical risk situations, how to deal with them and how to deal with them; Case Reports and Case Laws.

School Law, School Act, Teacher Education Act, Decree on Primary School, Decree on the Education of Students with Special Educational Needs and Extremely Gifted Students, Decree on Further Education of Teaching Staff,

Negotiation with parents - basic communication channels and strategies. Concepts and forms of class meetings. Forms of collaboration with parents and school support (eg sponsorship). Addressing possible disputes and enforcement (eg notification duty on OSPOD).

Collaboration with the teaching staff and with external experts - (educational and psychological counseling center, Czech School Inspectorate, etc.). Organizational structure of the school. educational council. School council. Class documentation.

Teacher self-teaching - mentoring, supervising. Further education. Burnout syndrome and psychological resistance of teachers. Organisation of work and time management. Work-life balance.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (14.02.2024)

1. Aktivní účast na seminářích.

2. Odevzdání tří dílčích úkolů v moodle. (Úkoly budou zcela či částečně vypracovány v rámci semináře) – všechny úkoly je možné vypracovat ve skupině po 3

V případě absence na semináři náhradní úkol:  samostatně zpracovat úkol, který ostatní vypracovali skupinově na semináři.

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (29.01.2024)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15834

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html