SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Solving Educational Situations - OPMN0N176A
Title: Řešení výukových situací
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / 80 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (13.09.2023)
This course implemented in blocks is oriented practically. It prepares students for a coherent practice which requires the integration and application of all existing knowledge and skills of the didactic to a complex educational situation in the context of the longer-term continuous work of a teacher with students of one class. Within the course the student deepens the skills to analyse the learning situations from different angles of view, considering the causes and consequences, advantages and disadvantages of the individual solutions alternatives they typically encounter during the practice. As tools, methods of group reflection, analysis of video recordings of educational situations etc. are used. During the practice, the key problem situations and the dilemmas allow them to be registered, after the end of the practice, to share in the group of students and to get motivation to find effective solution resources before the final coherent practice. The topics of the seminars are based on the content of the problem situations that students choose for deeper exploration.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (25.09.2023)

 Připravit studenty na vlastní praxi, která vyžaduje integraci a aplikaci všech dosavadních poznatků.

Vybavit studenty dovedností  zvládat a řešit situace v pedagogické praxi.

Seznámit se s možnostmi  a technikami vzájemné kolegiální podpory

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (13.09.2023)

Studijní zátěž celkem 25 hodin:

3x 3 vyučovací hodiny (9 hodin)

Plnění úkolů v moodle 10 hodin

Studium literatury a evidence problematických situací 4 hodiny

Literature - Czech
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

Povinná literatura:

KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů.  Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5.

 

Doporučená literatura:

SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Muni PRESS, 2017.

PÍŠOVÁ, M. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-744-X.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/

http://kppg.pedf.cuni.cz/files/users/2/tiny_browser_files/files/klsk_reflexe_ke_kurzu_red.pdf

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (13.09.2023)

metody skupinové reflexe

analýza  pedagogických situací z praxe studentů

analýza videozáznamů pedagogických situací aj

Syllabus -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (13.09.2023)

Examples of topics:

1. Finding a balance between focus on relationships and content.

2. Finding a balance between tracking / targeting and responding to immediate needs and opportunities.

3. Searching for a balance between the needs of the group and individual students.

4. Finding an optimal relationship with students.

5. Managing feelings of failure and overcoming obstacles.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (25.09.2023)

aktivní účast na seminářích

zpracování problematické situace z vlastní praxe dle pokynů vyučující

plnění úkolů v moodle

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (14.09.2023)

Kurz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5761 (heslo: situace)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html