|
|
|
||
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (15.09.2023)
Cílem předmětu je vybavit studentky a studenty znalostmi o konceptu globální občanství, podnítit je k diskuzi o jeho různých formách a o tom, jak se mohou promítnout do nastavení mysli i jednání lidí, vybavit je schopnostmi implementovat inovativní výukové strategie a metody, které umožní začlenit aktuální globální témata do výuky žáků na 1. stupni ZŠ a vytvořit prostor pro diskuzi nad aktuálními příležitostmi i výzvami ve vzdělávání v českém i globálním kontextu. |
|
||
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (23.01.2024)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 80 hodinám.
|
|
||
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2023)
Literatura: Adamková, B., a kol. Odvaha nerůst. Metody neformálního vzdělávání pro sociálně-ekologickou transformaci. Pavel Pražák – Nakladetelství Magda, 2022. Andreotti, V. 2006. Soft versus Critical Global Citizenship Education, In Policy and Practice: A Development Education Review, edited by S. McCloskey, 3(2006): 40−51. London: Palgrave Macmillan. Bilská et al. Filozofie pro děti – Praktická příručka s lekcemi do hodin. Praha: Člověk v tísni o.p.s. (Varianty), 2022. Kashtan, Miki. Svět nenásilí: Obnovování tkaniny lidského společenství. Alferia, 2022. Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020. Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace - řeč života. Praha: Portál, 2022. Rosenberg, M. B. Nenásilná komunikace ve škole. Praha: Portál, 2023. Sucháček, P. Empatie učitele – co, proč a hlavně jak. Sociální pedagogika [online]. Zlín: Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, 2022, 10 (1), 88-93. Stará, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016. Voštová, Z. & Nesvadbová, N. Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu. Futuropolis: škola emancipace, 2022. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/ Vyčichlová, V., a kol. Dokumentární film ve výuce. VŠ skripta. Člověk v tísni o.p.s. (Jeden svět na školách), 2015. https://www.jsns.cz/nove/pdf/dokumentarni_film_ve_vyuce_web_final.pdf Další zdroje: Holík, P. & P. Sucháček. Nenásilný podcast. https://www.nenasilnypodcast.cz/ Šedivá, D. Hlavně nenásilně! – karetní hra a inspirace do škol. https://nenasilnakomunikace.org/hlavne-nenasilne-karetni-hra-a-inspirace-do-skol/ Voštová, Z. Environmentální žal jako posel frustrace i naděje. Tedx Talks. https://futuropolis.cz/prispevek/jak-pracovat-s-emocemi-deti-pri-vyuce-o-zmene-klimatu/ Portál jsns.cz: https://www.jsns.cz/ |
|
||
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2023)
1. Global education as a path to social transformation 2. Discussion methods and techniques in working with global issues - philosophy for children, working with promts/stimuli in discussion, etc. 3. The dangers of a single story in the education of primary school pupils 4. Methodology of working with documentary film in teaching (interactive work with the film in cooperation with the One World in Schools programme) 5. Working with pupils' emotions when teaching controversial topics 6. Non-violent communication as a way to better cooperation and development 7. Contemporary educational models and constructs (global citizenship, global competences, intercultural competences, etc.) as tools for (self)assessment and evaluation of the impact of teaching |
|
||
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2023)
1) Aktivní účast na seminářích a příprava na ně. Povolená je jedna absence. 2) Výběr dvou ze čtyř úkolů, které se zaměřují na klíčová témata přednášek a seminářů. Odevzdání v Moodle v požadované kvalitě nejpozději tři týdny po poslední prezenčním setkání – 9. 1. 2024. |
|
||
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (13.09.2023)
Modle předdmětu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15237 Součástí Moodle jsou studijní materiály i zadání úkolů. |