SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Primary School I - OPMN0N122A
Title: Didaktika 1. stupně ZŠ I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/3, C [HT]
Capacity: 90 / 93 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Pre-requisite : OPMN0N113A, OPMN0N114A
Is pre-requisite for: OPMN0N157A, OPMN0N150A, OPMN0N132A, OPMN0N171A
Is interchangeable with: OKMN0N122A
Annotation -
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (14.10.2021)
This course acquaints students with theories of general didactics with an emphasis on their implications to the actuall situation and usability in the practice of the Czech primary school. Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to teach students to analyse selected didactic theories, to work with contemporary curriculum documents and to teach them to use and evaluate effective teaching methods ascertained by educational research and practice. The course provides an overview of basic problems of preparation, implementation and management of teaching. At first, students will be introduced to the problems and problems of the preparation of the lessons: definition of teaching objectives, selection of the curriculum, choice of teaching methods and didactic means. Further, the course deals with teaching and class management. The topic of evaluation will be discussed, especially the assessment of the formative use of the form of the teacher's assessment, peer review and self-evaluation. The course offers a basic insight into the issue of individualisation of teaching.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (05.09.2022)

Student se orientuje v základních didaktických pojmech, které dokáže zasadit do kontextu výuky. S oporou o znalost odborných textů, terminologie a základních teoretických východisek vysvětlí postup plánování výuky, analyzuje modelové výukové situace a na příkladech ilustruje výukové cíle, principy výukové komunikace, řešení rušivého chování. Odborně zpracuje obecně didaktický problém.



Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2023)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 110 hodinám.

  • Přímá výuka: 48 hodin
  • Samostudium:  32 hodin
  • Úkoly v Moodle: 30 hodin
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (05.09.2022)

STARÁ, J., ZEMANOVÁ, B., HORSKÁ, B. (2020). Obecná didaktika I - Plánování výuky. Dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/obecna-didaktika-i-planovani-vyuky 

ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a  NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press.

WILDOVÁ, Radka - POCHE KARGEROVÁ, Jana - KRČMÁŘOVÁ, Tereza - Hejlová, Helenal. Obecná didaktika II. - Řízení třídy. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, 100 s. ISBN 978-80-7603-246-0. dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/obecna-didaktika-ii-rizeni-tridy (Pouze kapitola 2)

Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik

 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

 KNECHT, P.  (2009). Co je dnes obsahem vzdělávání? Pedagogická orientace, 19(2), 120–127. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1228/937 

 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací programy

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.09.2023)

Přednášky, interaktivní semináře - diskuse ve skupině, analýzy videozáznamů a výukových materiálů (modelových lekcí aj.), plnění úkolů v Moodle, samostudium, studium odborné literatury.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2023)
  1. Komunikace ve výuce

    Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+

    Didaktika, obecná didaktika, oborové didaktiky

    Cíle a obsah vzdělávání v primární škole

    Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací programy

    Plánování výuky

    Domény výukových cílů

    Taxonomie vzdělávacích cílů

    Řešení rušivého chování

    Pedagogicko-psychologické portfolio
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2023)
  • Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího v semináři.
  • Max. 2 absence na semináři.
  • Splnění úkolů v moodle.

 

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (10.09.2023)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15246

heslo:2023

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html