|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. (28.09.2021)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. (28.09.2021)
Cílem kurzu je porozumět vývojovým tendencím pedagogického myšlení ve starší historii výchovy do konce 19. století se zvláštním důrazem na domácí tradici, zvláště J. A. Komenského. Kurz má rovněž umožnit posluchačům hlubší identifikaci se studovaným oborem. |
|
||
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (06.09.2022)
Stuijní zátěž: 50 pracovních hodin (2 kredity) - kontaktní výuka: 1/0, 12 hodin - příprava na test: 10 hodin - domácí studium, příprava na setkání, studium literatury a pramenů: 28 hodin
|
|
||
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (29.09.2019)
Povinná literatura: KOMENSKÝ, Jan Amos. Velká didaktika. In Vybrané spisy Jana Amose Komenského, sv. I. Praha: SPN, 1958, s. 41–282. KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4. UHLÍŘOVÁ, Jana. Role hry v Komenského pedagogické koncepci. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-107-9. VÁŇOVÁ, Růžena a kol. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 80-86039-29-3. Doporučená literatura: VOMÁČKA, Jiří. Proměny školního vzdělávání v našich dějinách. Ústí nad Labem: UJEP, 1993. CACH, Josef a kol. Výchova a vzdělání v českých dějinách, díl. II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 1991. ČAPKOVÁ, Dagmar. Myslitelsko vychovatelský odkaz Jana Amose Komenského. Praha: Academia, 1987. |
|
||
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (25.03.2024)
Metody: přednášková forma, diskuse nad zadanými problémy, studium pramenů a literatury. |
|
||
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (29.09.2019)
1-2. Introduction (concepts and methodology of the history of education), overview of development goals, structure and their projection into the transformation of the content of education and education. 3-4. Medieval Universities as Centers of Education (UK). Influence of religious contradictions in Bohemia, the Czech Reformation and its influence on the foundations of folk education. 5-6. J. A. Komenský I - a thinker of modern education (concept of mankind, child and childhood, schools, teaching, concept of general school) 7-8. J. A. Comenius II - Remedy of human society sub speciae educationis (naturalness in human development, education and education, didactic principles, non-violence, irenism) 9-10. Naturalism of 18th century - The liberation of the child by J. J. Rousseau (followers - J. J. Pestalozzi) 11-12. J. F. Herbart - Education influenced by philosophy and psychology, turning to formalism - herbalism |
|
||
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (06.09.2022)
Písemný test v rozsahu tematiky ZS. Úspěšnost pro získání zápočtu je 70 %. |
|
||
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (06.09.2022)
Studijní opory jsou k dispozici v Moodle na linku: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5740. Klíč k zápisu do kurzu obdrží studenti na prvním setkání. |