you can enroll for the course repeatedly course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
Games in the matematical education (games, puzzle and other problems).
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.06.2023)
Seznámit studenty se základy teorie her, s konkrétními aplikacemi různých partií matematiky při hledání vyhrávajících strategií u her a řešení u hlavolamů. V rámci praktických cvičení studenti budou seznámeni s využitím her, hlavolamů a logických problémů při výuce matematiky.
Důraz bude kladen na didaktickou analýzu hry (co která hra a za jakých podmínek rozvíjí u hráče).
Vzhledem i inkluzi dětí/žáků různých národností bude obsah obohacen i o partii historie vybraných her a o 4 hry zastupující mimoevropské kontinenty.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.06.2023)
To provide students with the foundations of game theory, with specific applications of various mathematics to find a winning strategy in games and puzzles solutions. In the context of practical exercises students will be familiar with use of games, puzzles and logic problems in mathematics education.
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.06.2023)
Seznámit studenty se základy teorie her, s konkrétními aplikacemi různých partií matematiky při hledání vyhrávajících strategií u her a řešení u hlavolamů. V rámci praktických cvičení studenti budou seznámeni s využitím her, hlavolamů a logických problémů při výuce matematiky.
Obohatit pohhled studentů na hru a vést je k cílené volbě/alternaci hry tak, aby byly naplněny vybrané didaktické cíle.
Descriptors -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.06.2023)
Direct teaching with the support of Moodle and in connection with practice is assumed. Direct teaching: 24 hours, home preparation including game experience corresponds to 24 hours, final work 12 hours.
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.06.2023)
Předpokládá se přímá výuka s podporou Moodle a v napojení na praxi. Přímá výuka: 24 h, domácí příprava včetně herní zkušenosti odpovídá 24 h, závěrečná práce 12 h.
Literature -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.06.2023)
Berlekamp, R., E., Conway, J., H., Guy, R., K., Winning Ways for Your Mathematical Plays, Vol. 1, , AK Peters, Ltd, 2001
Berlekamp a kol, Winning Ways for Your Mathematical Plays, Vol. 2, 3, AK Peters, Ltd.; , 2003
Nowakowski R.J., Levy S., Games of No Chance, Cambridge University Press, 1998
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.06.2023)
Jančařík, A. Hry v matematice, PedF UK, 2007 Smullyan, R.., M., Jak se jmenuje tahle knížka, MF, 1986 Kolektiv autorů, Hlavolamy - jak je vyrábět a řešit, Olympia, 2004
Kaslová, M. Hry nejen v matematice (text pro vnitřní potřeby semináře na UK PEDF, 25 stran)
dále se předpokládá, že studenti budou volit další zdroje dle zaměření práce, které případně zkonzultuje: např. Zapletal, nakl. Olympia, Mrázek, nakladatelství SAzka, Bakalář,....
Teaching methods -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.06.2023)
Seminář bude probíhat prakticky, bude stavěn a práci ve dvojicích či čtveřicích. Na vyvtořenou herní zkušenost budou navazovat drobné úkoly směřující buď k zobecňování, nebo k praxi, individualizaci vzhledem ke specifickým potřebám dané věkové skupiny či jednotlivých žáků včetně žáků talentovaných.
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.06.2023)
Seminář v kombinaci se dvěma bloky mimo fakultu, data budou oznámena na prvním semináři v říjnu.
Seminář je určen nejen k obohacení vlastní zkušenosti studentů, ale forma a organizace proběhu má podpořit ty pracovní postupy, které bude učitel využívat v praxi.
Syllabus -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.06.2023)
Content:
Classic board games
Modern strategy Game
The use of probability theory in games
Mathematical games
Critical position and winning strategy
Mathematical puzzles
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.06.2023)
* Obsah: Klasické deskové hry Moderní strategické hry Využití pravděpodobnosti v teorii her Matematické hry a hádanky Kritické pozice a vyhrávající strategie Matematické hlavolamy Jak seznamovat s pravidly s ohledem na věk žáků a jejich specifické potřeby Souvislost hry s tématickými celky učiva
Obohacení žáků po stránce kulturně historické a společenské prostřednictvím hez zahraničního původu
Obsah kurzu může být do jisté míry přizpůsoben složení studijní skupiny a jejich přání vzhledem k výběru her.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.06.2023)
Direct teaching with the support of Moodle and in connection with practice is assumed. Home preparation including game experience corresponds to two credits according to accreditation, i.e. between 50-60 hours.
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.06.2023)
Písemná zpráva o provedení experimentu s dětmi u zvolené hry.
K vybrané hře vymyslet didaktickou strukturu a doplnit o další využití daného materiálu (obměny, variace, zcela jiné využití pro matematiku)