SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Literary Education and Reading Competency with practice II - OPMN0L160A
Title: Literární výchova a čtenářství s praxí II
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/3, Ex [HT]
Capacity: unknown / 84 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Nikola Frkalová
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0L153A
Is pre-requisite for: OPMN0N175A
Is interchangeable with: OKMN0L160A
Annotation -
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (27.09.2022)
The goal of the internship is to verify your understanding of the procedures in planning and building preparation according to the "before-during-after" model, to gain and reflect on your experience from working with children and a literary text, to gain knowledge about the work in the literary education class from the teacher and from the participants of the internship and from pupils. Students improve their planning process based on authentic classroom experiences. Students learn to assess the suitability of texts for teaching, they learn to improve their understanding and implementation of literary lessons through formative evaluation of their own work and the work of pupils. They use specialist texts for literary education and reading literacy. At the end of the semester, they write a summary reflection of their practical experience and their readiness to teach literary education.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (27.09.2022)

Vyčíslení studijní zátěže:  24h přímá výuka, 36h studium studijních materiálů, 40h vypracování závěrečné práce a příprava na zkoušku. Celkem 100h

Literature - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (12.09.2022)

Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002. 106 s. Moderní pedagogika v teorii a praxi: zkušenosti, nápady, inspirace. ISBN 80-7238-182-2.

HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304

HAUSENBLAS, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. Kritické listy 24, dostupné z https://kritickemysleni.cz/wp-content/uploads/2020/05/KL24_web.pdf

KOL. Gramotnosti ve vzdělávání. Praha, VÚP 2010. Dostupné z: https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf

KOL. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Česká školní inspekce. 2010, dostupné z http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/flipviewerxpress.html

KOL. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín, KVIC 2012, dostupné z https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf

KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy 6.

KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, [2017]. ISBN 978-80-906581-0-3.

MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. (hesla využitelná pro práci s LPDM)

VALA, J. Didaktika literatury. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex, 2017. Dostupné z WWW: <http://kcjl2.upol.cz/vala/ndkl/oporandkl.pdf>

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Filip Komberec, Ph.D. (27.09.2022)

1. Kontext literární výchovy a rozvoje čtenářské gramotnosti (RVP a ŠVP) 2. Didaktický potenciál literárního textu 3. Plánování pozpátku a E-U-R 4. Metody a organizační formy výuky 5. Hospitace výuky 6. Reflexe a alterace vlastní výukové zkušenosti 7. Formativní hodnocení v LV 8. Dialogické vyučování 9. Literárněvýchovný a literárněestetický přístup k výuce 10. Podpora čtenářství a kontext čtenářství v dané třídě 11. Další profesionální rozvoj učitele LV 12. Velké myšlenky ve výuce LV

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (12.09.2022)

Aktivní a úplná přítomnost na setkáních praxe.

Vlastní výstup ve výuce, následovaný sebereflexí a zpětnou vazbou ze skupiny.

Zpracování vlastní přípravy pro učební jednotku literární výchovy s textem podle povahy třídy a dispozic učitele.

Aplikace odborných poznatků o rozvíjení čtenářství dle nabytých poznatků z kurzu Literární výchova a čtenářství I.

Individuální a skupinová reflexe své aktualizované verze Návrhu rozvoje čtenářství ve výuce 1. stupně ZŠ.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html