SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of French IV - OPMN0F258B
Title: Didaktika FJ IV – reflektivní seminář k praxi
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / 1 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0F202B
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (05.09.2023)
The course is complementary to the teaching practice that students are doing in this semester. In the introductory phase, it deals with language teaching planning and didactic transformation as well as the issue of language transfer. Students prepare specific teaching material. They work with the knowledge from the courses Didactics of FJ I, II and III. In the seminars that follow the practicals, reflection is done on the basis of the tools used by the students during the practicals (pedagogical diary, observation portfolio, video recordings). The specific content is based on the problems and needs that the students encountered in their teaching practice.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (05.09.2023)

Povinná studijní literatura:

TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris : CLE International, 2006. ISBN 2-09-033068-6 (br.)

VANTHIER, H. : L'enseignement aux enfants en classe de langue. Paris : CLE International, 2009. ISBN 978-2-09-035348-8

BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E.  Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris : CLE International, 2008. ISBN 978-2-09-035379-2 (br.)

 

Doporučená studijní literatura:

CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble : PUG, 2005. ISBN 2-7061-1301-4 (br.)

(coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001. ISBN 227805075-3

COURTILLON J. Élaborer un cours du FLE. Paris : Hachette FLE, 2014. ISBN 2-01-155214-1 (br.)

Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 6-10 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

Mon premier Portfolio européen de langues. Paris : CIEP/ENS/Didier, 2010. ISBN 9782278064236

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2013.

Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris : CLE International.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (05.09.2023)

1. blok výuky (cca 1.-4. týden, před praxemi) – plánování výuky, struktura hodiny, didaktické nástroje a pomůcky, reflexe výuky na základě videonahrávek, nácvik observace, využití observačního materiálu a nástrojů, práce s učebnicí, tandemová výuka, role asistenta.
2. blok výuky (cca 9.-12. týden, po praxích) – rozbor rozvoje jazykových prostředků a řečových dovedností, prostředky motivace, vedení aktivit, výukových stylů (reflexe na základě videonahrávek z praxí).

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (05.09.2023)

Aktivní plnění úkolů z výuky.

Maximálně 2 absence.

Ústní část - Prezentace didaktického portfolia z praxe s teoretickým komentářem.

Písemná část - Analýza didaktické situace formou přípravy a její reflexe.

Maximálně dva oprávné pokusy.  

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html