SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of French language I - OPMN0F248B
Title: Didaktika FJ I
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0F202B
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)
The aim of the course is to outline the basic theoretical issues linking general pedagogy and didactics with the field of teaching French as a foreign language. The content of the lectures is adapted to the particularities of pupils in the ISCED 1 level. Students will be introduced to practical examples of teaching and their possible generalization in the perspective of foreign language didactics, especially through clarification of the specifics of the child's audience and the child's relationship to the language.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut (vypraconání prakticky orientovaného úkolu, analýza učebnice)
Samostudium literatury a plnění průběžných úkolů (za semestr): 12 hodin (četba základní teoretické literatury ve vztahu k základním tématům kurzu, zpracování sem. práce)


Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)

CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005. ISBN 2-7061-1301-4 (br.)

TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris: CLE International, 2006. ISBN 2-09-033068-6 (br.)

VANTHIER, H. : L'enseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International, 2009. ISBN 978-2-09-035348-8

BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E.  Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International, 2008. ISBN 978-2-09-035379-2 (br.)

(coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001. ISBN 227805075-3

COURTILLON J. Élaborer un cours du FLE. Paris: Hachette FLE, 2014. ISBN 2-01-155214-1 (br.)

Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 6-10 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

Mon premier Portfolio européen de langues. Paris: CIEP/ENS/Didier, 2010. ISBN 9782278064236

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2013.

Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris: CLE International.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)

1.-2. týden – Didaktika FLE ve vztahu k cílovému publiku, specifika výuky jazyka pro cílové publiku, jazyková třída

3.-4. týden – Učitel, žák a učivo optikou výuky FLE pro mladší žáky, učebnice jako didaktický nástroj, motivace

5.-6. týden – Metody a metodologie, historie a aktualita výuky FLE, videoanalýza výuky

7.-8. týden – CECRL a RVP optikou výuky FJ jako dalšího cizího jazyka, otázky kurikula a progrese, jazykové portfolio

9.-10. týden – Evaluace žáků dalšího cizího jazyka, transdidaktický přístup, videoanalýza výuky

11.-12. týden – Ukázky evaluačních přístupů a aktivit pro děti a žáky, evaluační materiály a publikace; videoanalýza výuky, hodnocení kurzu

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (09.02.2022)

Zpracování rešerše ve vyrané učebnici FJ pro ISCED 1 - ilustrace teoretického jevu z obsahu kurzu.

Kolokvium na základě písemného testu.

1 opravný pokus.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html