SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Foreign language - French II - OPMN0F187B
Title: Cizí jazyk – francouzština II
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/4, Ex [HT]
Capacity: unknown / 34 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Milena Fučíková, Ph.D.
PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0F183B
Is pre-requisite for: OPMN0F191B
Is interchangeable with: OKMN0F187B
Annotation -
Last update: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (02.01.2024)
Foreign Language – French II represents a part of continuous and interconnected series of courses Foreign Language – French I-V covering all three years of French language studies with specialisation in primary education. The aim of this course is the student‘s gradual practice and development of linguistic and communication skills leading to the attainment of A2 level in accordance with CEFRL. The emphasis is laid on the practice of comprehension of standard French in its written and oral forms, the creative processing and mastering of chosen conversational topics, and further extension of conversational scope. Special attention is paid to the correct pronunciation, natural diction, and speech melody. The course is focused on managing the basics of French grammar and vocabulary corresponding to the level given. The textbook Le Nouveau Taxi 1 and additional activities are made use of during the lessons. Listening comprehension activities and the introduction to contemporary French culture are also effectuated by means of multimedia tools. Classified course requirements: 75% participation in the course, then proving of required knowledge in the written test. 1 test resit is allowed. In case of unfulfilled homework assignments the student cannot be admitted to the final test, the passing of which is imperative for the successful completion of the exam.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (02.01.2024)
Cílem předmětu je pochopit a osvojit si gramatické a lexikální jevy francouzského jazyka, zvládnout jejich začlenění do základní komunikace na úrovni A1-A2 dle SERRJ (2018). 
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (23.01.2024)

Příprava na seminář: autoevaluace a reaktivace dovedností na základě aktivit z předchozích seminářů (1 hodina/týden)

Práce se studijními materiály: studium doplňkové literatury ze seznamu/podpůrných materiálů (el. zdroje, další učebnice), komparace s obsahem seminářů (rozsah práce 3 hodiny týdně)

Plnění průběžných úkolů/sem. práce: zpracování nedokončených aktivit z výukových materiálů, jejich autoevaluace/párová evaluace (2 hodina práce/týden)

Literature - French
Last update: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (02.01.2024)

Základní studijní literatura

Capelle Guy, Menand Robert, 2008 : Le nouveau Taxi ! 1 A1 méthode de français. (učebnice a pracovní sešit)

 

Rozšiřující studijní literatura

KIZIRIAN, V. M., DAILL, E., BERTHET, A., HUGOT, C., WAENDENDRIES, M. Alter Ego + 1 (A1). Paris: Hachette, 2012. ISBN: 9782011558107.

ABRY, D., CHALARON, M.-L. Les 500 Exercices de phonétique A1/A2. Paris: Hachette, 2009. ISBN : 9782011556981.

AKYÜZ, A., BAZELLE-SHAHMAEI, B., BONENFANT, J., GLIEMANN. M.-F. Les 500 exercices de grammaire A2. Paris: Hachette, 2006. ISBN: 9782011554352.

BAZOU-ZENFT, V., SCHENKER J.-C. Vocabulaire en action, Niveau Débutant. Paris: CLE International, 2009. ISBN: 978-2-09-035393-8.

GRAND-CLEMENT, O. Civilisation en dialogues, Niveau débutant. Paris: CLE International, 2007. ISBN: 978-2-09-035214-6.

SIREJOLS, E. Vocabulaire en Dialogues, Niveau intermédiaire. Paris: CLE International, 2007. ISBN : 978-2-09-035223-8.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (02.01.2024)

Podmínkou zakončení předmětu je 75 % prezence ve výuce, dále prokázání požadovaných znalostí v průběhu semestru.

V případě neplnění úkolů nemůže být student připuštěn k závěrečnému testu, jehož zvládnutí je nezbytné k úspěšnému vykonání zkoušky.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (02.01.2024)

1.-2.     Unité 1

            Sociokulturní témata: formální a neformální představení, rodina, každodenní aktivity

            Komunikační cíle: představit sebe, svoji rodinu, požádat někoho, aby se představil, vyjádřit    libost, popsat aktivity, vyjádřit frekvenci a intenzitu

            Jazykové cíle: gramatika – tázací zájmeno quel, tři typy otázek, passé récent a futur proche,   neurčité zájmeno tout, předložky pojící se s názvy zemí a měst

                                   fonetika – tázavá intonace, výslovnost tous (1), vázání/řetězení

                                   slovní zásoba – stav, vztahy v rodině, každodenní aktivity

 

            Unité 2

            Sociokulturní témata: společenský, kulturní a geografický původ osoby, náležitost k dané          skupině (chování, styl oblékání, atp.)

            Komunikační cíle: popsat někoho, podat informace o někom, formulovat zdvořilou žádost,             vyjádřit přání

            Jazykové cíle: gramatika – vztažná zájmena qui a que, ukazovací zájmena celui-ci, celle-    ci..., přítomný podmiňovací způsob, tázací zájmeno lequel

                                   fonetika – intonace (upřímnost a ironie), přední samohlásky

                                   slovní zásoba – společenské postavení, popis osoby (vnější charakteristika),           styl oblékání

 

3.-4.     Unité 3

            Sociokulturní témata: životní styl, představení měst Montpellier, Lille, Lyon a Toulouse

            Komunikační cíle: popsat bydlení, vyjádřit potřebu, přání, porovnat kvantitu a kvalitu

            Jazykové cíle: gramatika - vztažná zájmena a dont, komparatif, přivlastňovací zájmena, superlatif

                                   fonetika – nosové hlásky, výslovnost plus

                                   slovní zásoba – bydlení, dopravní prostředky, město

 

            Unité 4

            Sociokulturní témata: zdraví, problémy spojené se zdravotním stavem

            Komunikační cíle: vyjádřit podmínku, popsat způsob života, vyjádřit radu nebo potřebu

            Jazykové cíle: gramatika - hypotéza, neurčitá přídavná jména, zájmena en a y, neurčitá         zájmena, devoir + infinitif, přítomný subjonctif

                                   fonetika - intonace (rada, podráždění), nosové hlásky, výslovnost tous (2),  výslovnost subjonctivu

                                   slovní zásoba – potraviny, jídlo, sport

 

5.-6.     Unité 5

            Sociokulturní témata: aktivní život, vzpomínky na školní léta, specifika francouzského            vzdělávacího systému

            Komunikační cíle: popsat situaci a událost v minulosti, evokovat vzpomínky, situovat v        čase, vyjádřit výhrady

            Jazykové cíle: gramatika - časy vypravování (přítomný čas, minulý čas složený,    imperfektum), tvoření příslovcí -ment, ne … que, depuis, il y a

                                   fonetika - rozdíl ve výslovnosti přítomného času, minulého složeného času a       imperfekta, intonace (vyjádření překvapení a příslovce -ment), výslovnost polosouhlásek

                                   slovní zásoba - práce, škola, vzdělávání

 

            Unité 6

            Sociokulturní témata: internet, kavárny, víkendové aktivity, společenský život

            Komunikační cíle: popsat aktivity, odůvodnit výběr, představit projekt, vyjádřit příčinu    problému

            Jazykové cíle: gramatika – zápor, vyjádření příčiny, gérondif

                                   fonetika – výslovnost schwa, intonace (vyjádření názoru), nosové hlásky

                                   slovní zásoba – komunikace, kavárny, zájmy

 

7.-8.     Unité 7

            Sociokulturní témata: nové komunikační prostředky, média, společenské chování

            Komunikační cíle: vyjádřit pravděpodobnost nebo jistotu, situovat v čase, vyjádřit následek

            Jazykové cíle: gramatika - vyjádření budoucnosti (přítomný čas, futur proche, futur           simple), avant de + přítomný infinitif, après + minulý infinitif

                                   fonetika - intonace (rozdíl mezi příkazem, varováním, nabádáním a radou)

                                   slovní zásoba - technologie, média

 

9.-10.   Unité 8

            Sociokulturní témata: cestování (motivace, postoje, vzpomínky), poezie

            Komunikační cíle: hovořit o motivaci, zvycích, vzpomínkách, sdělit úhel pohledu

            Jazykové cíle: gramatika - shoda v příčestí minulém, vyjádření trvání, COD a COI

                                   fonetika - výslovnost minulého příčestí dle shody, zavřenost a otevřenost  samohlásek

                                   slovní zásoba - turismus, cestování, pocity

 

11.-12. Unité 9

            Sociokulturní témata: důležité životní hodnoty, státní příslušnost

            Komunikační cíle: vyjádřit souhlas a nesouhlas

            Jazykové cíle: gramatika – vyjádření přípustky, ce qui, ce que

                                   fonetika – rytmus (rytmické skupiny a přízvuk), intonace (nesouhlas, pocity)

                                   slovní zásoba – politika, finance, názor

Course completion requirements
Last update: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (02.01.2024)

 Classified course requirements: 75% participation in the course, then proving of required knowledge in the written test. 1 test resit is allowed.

In case of unfulfilled homework assignments the student cannot be admitted to the final test, the passing of which is imperative for the successful completion of the exam.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html