Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2022)
The course takes a close look at teaching language sub-skills (or language systems), i. e. vocabulary, grammar, pronunciation, and spelling, to young learners. Various presentation and practice techniques will be demonstrated, experienced, and discussed in relation to theory. In the roles of teachers, the participants will prepare and realize short micro-teaching sessions and reflect upon them using theoretical knowledge and literature. They will then use the new insights as well as previously gained skills and knowledge to create full lesson plans integrating two or more sub-skills.
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2022)
Kurz se zaměřuje na výuku jazykových prostředků, tj. slovní zásoby, gramatiky, výslovnosti a pravopisu, v hodinách angličtiny na prvním stupni základní školy. Prostřednictvím ukázek, výstupů v seminářích, četby odborné literatury a diskuzí se účastníci seznámí s teorií i praktickými postupy vhodnými pro představení nového učiva, jeho procvičování a upevňování. Nové i dříve nabyté znalosti a dovednosti budou využívány při plánování a realizaci mikrovyučovacích jednotek a tvorbě zevrubné přípravy na hodinu.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2022)
Přímá výuka (18 hodin), studium odborné literatury (15 hodin), příprava prezentace (5 hodin), plnění průběžných úkolů (10 hodin), tvorba portfolia (2 hodin), tvorba přípravy na hodinu (5 hodin), příprava na interview (5 hodin).
Literature -
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2022)
Required reading:
Hancock, M.: A map of pronunciation teaching. In: Speak Out, February 2014, Issue 50.
Thornbury, S.: How to Teach Grammar. Harlow: Pearson Education Limited, 1999. (selected chapters)
Thornbury, S.: How to Teach Vocabulary. Harlow: Pearson Education Limited, 2002. (selected chapters)
Recommended reading:
Cameron, L.: Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2022)
Povinná literatura:
Hancock, M.: A map of pronunciation teaching. In: Speak Out, February 2014, Issue 50.
Thornbury, S.: How to Teach Grammar. Harlow: Pearson Education Limited, 1999. (vybrané kapitoly)
Thornbury, S.: How to Teach Vocabulary. Harlow: Pearson Education Limited, 2002. (vybrané kapitoly)
Doporučená literatura:
Cameron, L.: Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Syllabus -
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2022)
1. Skills and sub-skills. Teaching vocabulary: an introduction.
2. What is vocabulary? Knowing a word. How words are learned. Formulating goals. Presenting new vocabulary.
3. Practicing vocabulary. Helping children to become independent vocabulary learners.
4. Teaching grammar: an introduction. Why teach grammar? Inductive and deductive grammar teaching.
5. Presenting a new grammar point. Noticing, re/structuring.
6. Practicing grammar. Proceduralizing.
7. Teaching pronunciation.
8. Teaching spelling.
9. Working with textbooks. Planning a lesson focused on language sub-skills.
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2022)
1. Jazykové dovednosti, jazykové prostředky. Úvod do výuky slovní zásoby.
2. Co je slovo a co znamená umět slovo? Formulování cílů. Prezentace nové slovní zásoby.
3. Procvičování slovní zásoby. Jak pomoci dětem, aby svou slovní zásobu rozvíjely samostatně.
4. Úvod do výuky gramatiky. Induktivní a deduktivní výuka gramatiky.
5. Prezentace nového gramatického jevu. Noticing, structuring.
6. Procvičování gramatiky. Procedurelising.
7. Výuka výslovnosti.
8. Výuka pravopisu.
9. Práce s učebnicí. Příprava vyučovací hodiny zaměřené na rozvoj jazykových prostředků.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2022)
1. Active participation (no more than 2 missed classes)
2. Completing all week-to-week reading assignments
3. Completing a collection of ideas for your portfolio:
- At least three examples of well-formulated lesson aims for each sub-skill (vocabulary, grammar, pronunciation, spelling)
- At least five ideas of making your students aware of the lesson aims (focusing on sub-skills) and an end-of-lesson reflection connected to those specific aims
- At least three ideas for an activity for helping the students develop each sub-skill (3 for vocabulary, 3 for grammar, 3 for pronunciation, 3 for spelling)
4. A lesson plan focused on helping young learners develop vocabulary, grammar and pronunciation (a full 45-minute lesson plan, structured, detailed, the requirements will be specified in class)
5. An oral interview based on the submitted lesson plan. The candidate will present and defend the lesson plan using theoretical knowledge. Max. 2 retakes.
Criteria for passing:
- the lesson plan meets the requirements set in class
- the selected techniques and activities reflect the theory of teaching language sub-skills
- the candidate is able to explain all steps in the lesson using theoretical knowledge and proper terminology
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (10.09.2022)
1. Aktivní účast v seminářích (max. 2 absence)
2. Průběžé plnění úkolů, četba odborné literatury
3. Tvorba praktické sekce portfolia s následujícími složkami:
- Alespoň 3 příklady vhodně formulovaného cíle hodiny pro každý z jazykových prostředků (SZ, gramatika, výslovnost, pravopis, tedy celkem 12 příkladů)
- Alespoň 5 způsobů, jak studentům pomoci uvědomit si cíl hodiny zaměřené na jaz. prostředky, ke každému z těchto pěti způsobů konkrétní nápad, jak poté míru dosažení cíle s žáky reflektovat
- Alespoň 3 aktivity zaměřené na rozvoj každého z jaz. prostředků (3 na slovíčka, 3 na gramatiku, 3 na výslovnost, 3 na pravopis.)
4. Příprava na hodinu zaměřená na rozvoj jazykových prostředků (45 minut, strukturovaná, detailně propracovaná, požadavky budou upřesněny v semináři)
5. Ústní pohovor nad odevzdanou přípravou na hodinu. Student prezentuje svou přípravu a svá rozhodnutí podepře teorií. Celkem max. 2 opravné pokusy. Příprava na hodinu musí odpovídat požadavkům stanoveným na semináři, vybrané techniky a aktivity odrážejí teorii výuky jazykových prostředků, student je schopen vysvětlit všechny kroky s použitím teorie a správné terminologie.