Last update: PhDr. Klára Lancová, Ph.D. (24.09.2022)
Introduction to the Study of Language familiarises students with general liguistic terms such as language structure, language development and language typology. The aim is to introduce students to the complexity of the system and different manners of its analysis. Second half of the course is based on structural-functional approach to language and it focuses on the morphological characteristics of word classes including conversion.
Last update: PhDr. Klára Lancová, Ph.D. (12.09.2021)
Úvod do studia jazyka seznamuje studující s obecnými lingvistickými pojmy, jako jsou rysy, funkce a struktura jazyka, vývoj jazyka a jazyková typologie. Cílem kurzu je přiblížit studentům komplexnost systému jazyka i rozdílných způsobů jeho analýzy, seznámit studenty s historickým vývojem jazyka i s existujícími jazykovými rodinami a nastínit problém rozdílnosti osvojování a výuky jazyka. I druhá část kurzu je založena na strukturálně funkčním pojetí gramatiky; jejím obsahem je morfologická charakteristika slovních druhů v angličtině včetně fenoménu ´konverze´. Kurz se dále zabývá gramatickými kategoriemi jmennými, adjektivními, adverbiálními a slovesnými, jejich morfologicko-syntaktickým vyjádřením a sémantikou. Součástí popisu gramatického systému jsou syntaktické funkce slovních druhů, tj. jejich strukturální začlenění do nominální, adjektivní, adverbiální, verbální fráze, které studentům pomohou přejít postupně k syntaxi anglického jazyka.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Klára Lancová, Ph.D. (24.09.2022)
Last update: PhDr. Klára Lancová, Ph.D. (12.09.2021)
Povinná literatura (vybrané kapitoly):
Crystal D.: How Language Works. Penguin Books, 2007. ISBN-13: 978-1583332917.
Dušková, Libuše: Mluvnice angličtiny na pozadí češtiny. Academia Praha, 2006 (3. vydání). ISBN-80-200-1413-6.
Carter, R. & McCarthy, M.: Cambridge Grammar of English. CUP, 2006. ISBN- 9780521674393, 0521674395.
Doporučená literatura:
Čermák, F.: Jazyk a jazykověda. Karolinum, Praha, 2011 (2. vydání). ISBN - 978-80-246-1946-0.
Erhart, A.: Základy jazykovědy. Praha, SPN, 1990 (2. vydání). ISBN-8004246125.
Černý, J.: Úvod do studia jazyka. Rubico, Olomouc, 1998. ISBN-80-85839-24-5.
O´Grady, W., Dobrovolsky, M.: Contemporary Linguistic Analysis. Copp Clark Pitman Ltd., Toronto, 1992 (2nd edition). ISBN-9780773051973.
Yule, G.: The study of language. CUP, 2014 (5th edition). ISBN-9781107658172.
Biber, Douglas et al.: Grammar of Spoken and Written English. Longman, 1999. ISBN-9780582237254.
Collins, P. & Hollo, C.: English Grammar – An Introduction. New York, 2010 (2nd edition). ISBN-9780230216952.
Greenbaum, S., Quirk R.: A Student´s Grammar of the English Language. Longman, 1991. ISBN- 9780582059719.
Leech, G., Svartvik, J.: A Communicative Grammar of English. CUP, 2003 (3rd edition). ISBN-9780582506336.
Quirk, R. et al.: A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman, 1989. ISBN-9780582517349.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Klára Lancová, Ph.D. (12.09.2021)
TÉMA 1: features and functions of language
TÉMA 2: classification of languages
TÉMA 3: overview of the history of English
TÉMA 4: grammatical and lexical morphology, elements of morphology, word classes, conversion
TÉMA 5: nouns and pronouns and their grammatical categories, adjectives and adverbs
TÉMA 6: English verb, verb phrase and its structure
Entry requirements -
Last update: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D. (13.09.2021)
Successful passing of the test from the English language organized and held by the Department of the English language and literature.
Last update: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D. (13.09.2021)
Úspěšné absolvování vstupního jazykového testu z anglického jazyka na konci 2. ročníku, který organizuje a zadává Katedra anglického jazyka a literatury.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Klára Lancová, Ph.D. (12.09.2021)
Studenti prezentují jedno vybrané téma v praktických souvislostech. Soubor témat závisí na probíraném obsahu a s jejich seznamem budou studenti seznámeni jak ústně, tak písemně v prvním týdnu výuky.