course is intended for doctoral students only enabled for web enrollment can be fulfilled in the future you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
This course acts as an introduction to the philosophical foundations of eco-pedagogy and critical pedagogy, which respond to the current developments of society on the local and global scale. These disciplines use the latest findings in the social sciences and humanities and seek to interconnect them. Their main goal is to prepare pupils and students for a life in the contemporary world by teaching them to understand the mechanisms of power, the problems that the ecological crisis is bringing, and the basics of critical thinking. The philosophical starting points of these directions are the critical theory of society (in a broader definition) and postcolonialism. In this course, emphasis is placed on the philosophical basis of the most important aspects of eco-pedagogy and critical pedagogy, as well as on the content, goal, structure and methods used in these disciplines.
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
Předmět seznamuje studující s filozofickými základy ekopedagogiky a kritické pedagogiky jako směry reagujícími na aktuální vývoj společnosti v lokálním i globálním měřítku. Tyto směry zároveň hojně využívají nejnovějších poznatků sociálních a humanitních věd a snaží se je vzájemně propojovat. Jejich hlavním cílem je připravovat žáky/žákyně a studující na život ve světě tím, že je učí porozumět mechanismům moci, problematice ekologické krize a základům kritického myšlení. Filozofickými východisky těchto směrů jsou kritická teorie společnosti (v širším vymezení) a postkoloniální myšlení. V tomto předmětu se klade důraz jednak na filozofická východiska nejvýznamnějších aspektů ekopedagogiky a kritické pedagogiky a jednak na obsah, cíl, strukturu a metody využívané těmito směry.
Literature -
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
Obligatory literature:
CAPRA, Fritjof. Tkáň života: nová syntéza mysli a hmoty. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1169-2.
FREIRE, Paulo. Pedagogy of hope: reliving pedagogy of the oppressed. London: Bloomsbury, 2014. ISBN 978-1-4725-3340-1.
GIROUX, Henry. A. On Critical Pedagogy. New York: Continuum 2011. ISBN 978-1441116222.
KAHN, Peter. Critical Pedagogy, Ecoliteracy, and Planetary Crisis. The Ecopedagogy Movement. New York & Frankfurt am Main: Peter Lang Publishing, 2010. ISBN 978-1433105456.
KINCHELOE, Joe L. Critical pedagogy. New York: Peter Lang, 2008. ISBN 978-1433101823.
LÁNSKÝ, Ondřej. Postkolonialismus a dekolonizace: základní vymezení a inspirace pro sociální vědy. Sociální studia. 2014, 11 (1), 41–60. ISSN 1214-813X.
MORTON, Timothy. Dark Ecology. For a Logic of Future Coexistence. New York: Columbia University Press, 2016. ISBN 978-0-231-17752-8.
Recommended literature:
GIROUX, Henry A. Pedagogy and the politics of hope: theory, culture, and schooling. A critical reader. Boulder, Colo.: WestviewPress, 1997. ISBN 0-8133-3274-5.
KANPOL, Barry. Critical Pedagogy. An Introduction. Westport, Conn. : Bergin & Garvey, 1999. ISBN 0-89789-552-5.
KINCHELOE, Joe L. Knowledge and Critical Pedagogy. An Introduction. New York: Springer, 2008. ISBN 978-1-4020-8223-8.
LÁNSKÝ, Ondřej. Je třeba zavrhnout liberalismus? K jednomu problému modernity. Praha: Filosofia, 2015. ISBN 978-80-7007-439-8.
WILLIS, Paul E. Learning to labour: how working class kids get working class jobs. Aldreshot: Ashgate, 2003. ISBN 1-85742-170-1.
Last update: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. (16.11.2020)
Povinná literatura CAPRA, Fritjof. Tkáň života: nová syntéza mysli a hmoty. Praha: Academia, 2004. FREIRE, Paulo. Pedagogy of hope: reliving pedagogy of the oppressed. London: Bloomsbury, 2014. GIROUX, Henry. A. On Critical Pedagogy. New York: Continuum 2011. KAHN, Peter. Critical Pedagogy, Ecoliteracy, and Planetary Crisis. The Ecopedagogy Movement. New York & Frankfurt am Main: Peter Lang Publishing, 2010. KINCHELOE, Joe L. Critical pedagogy. New York: Peter Lang, 2008. LÁNSKÝ, Ondřej. Postkolonialismus a dekolonizace: základní vymezení a inspirace pro sociální vědy. Sociální studia. 2014, 11 (1), 41–60. MORTON, Timothy. Dark Ecology. For a Logic of Future Coexistence. New York: Columbia University Press, 2016.
Doporučená literatura GIROUX, Henry A. Pedagogy and the politics of hope: theory, culture, and schooling. A critical reader. Boulder, Colo.: WestviewPress, 1997. KANPOL, Barry. Critical Pedagogy. An Introduction. Westport, Conn.: Bergin & Garvey, 1999. KINCHELOE, Joe L. Knowledge and Critical Pedagogy. An Introduction. New York: Springer, 2008. LÁNSKÝ, Ondřej. Je třeba zavrhnout liberalismus? K jednomu problému modernity. Praha: Filosofia, 2015. WILLIS, Paul E. Learning to labour: how working class kids get working class jobs. Aldreshot: Ashgate, 2003.
Teaching methods -
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
Seminars, consultations
Last update: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. (16.11.2020)
Semináře, konzultace.
Requirements to the exam -
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
Mandatory participation in working meetings. Defense of seminar work related to the topics of eco-pedagogy or critical pedagogy with respect to the topic of student's dissertation.
Last update: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. (16.11.2020)
Povinná účast na pracovních setkáních. Obhajoba seminární práce týkající se témat ekopedagogiky či kritické pedagogiky vzhledem k tématu vlastní disertace.
Syllabus -
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
Study areas:
• Social and political contexts of thinking: philosophy and colonization, Hitlerism, violence, etc.
• A synthesis of the concepts of mind and matter: the philosophical concept of the "great" theory.
• Postcolonialism as a reaction to the ethnocentrism of Western thinking: a challenge for the pedagogy of the oppressed.
• Limits and promises of liberalism: the concept of critical citizens, borderline thinking.
• Political and economic geography: center and periphery, power.
• Ecological crises and philosophy: humans and nature, the climate crisis and the basis of dark ecology.
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
Tematické okruhy:
Sociální a politické kontexty myšlení: filozofie a kolonizace, hitlerismus, násilí atd.
Syntéza koncepce mysli a hmoty: filozofické pojetí „velké“ teorie.
Postkolonialismus jako reakce na etnocentrismus západního myšlení: výzva pro pedagogiku utlačovaných.
Limity a přísliby liberalismu: koncepce kritického občana, hraniční myšlení.
Politická a ekonomická geografie: centrum a periferie, moc.
Ekologická krize a filozofie: člověk a příroda, klimatická krize a východiska temné ekologie.
Course completion requirements -
Last update: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (17.11.2020)
Oral exam from assigned literature.
Last update: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. (16.11.2020)
Povinná účast na pracovních setkáních. Obhajoba seminární práce týkající se témat ekopedagogiky či kritické pedagogiky vzhledem k tématu vlastní disertace.