SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Critical Theories and approaches in Contemporary Arts, Visual Culture and Art Education - OPDW1V105B
Title: Kritické teorie a přístupy v současném umění, vizuální kultuře a výtvarné výchově
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (03.11.2020)
Kurs se zabývá kritickou analýzou současných teorií výtvarné výchovy v kontextech současného umění, vizuální kultury a studií kultury. Cílem je vyvinout autorské portfolio verbálních a vizuálních textů, aktualizovaných každodenní zkušeností z vizuální kultury a praxe výuky VV, nebo jiného vizuálního předmětu či vlastní vizuální tvorby. Při práci s portfoliem student uplatní metody kritického čtení odborných textů, výzkumných dat z terénu a analýzy vizuálních zobrazení jako nástroje komparace a syntézy materiálů z aktuálních výstav, odborných a výzkumných zpráv a výzkumných a uměleckých pracovních deníků ve skupinové diskusi a reflexi.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (03.11.2020)

Student bude schopen pracovat kriticky s portfoliem vizuáních zdrojů a kontextových materiálů. Bude schopen vytvořit  kolaborativní  a komunikační model výuky pro vybrané skupiny uživatelů, bude je umět odborně reflektovat. Napíše odborný text s dodržením standardů akademického psaní.

 

 

 

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (03.11.2020)

Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/), Knihovně AVČR a specializovaných archivech center současného umění, např. DOX, Galerie Tranzitdisplay, Prague Institute of Planning and Development/vzdělávací centrum CAMP a jiné.

Povinná literatura:

FULKOVÁ, Marie. In-Between Space for Art and Education: Regimes of Visibility and Procedures of Expression. In Kettel, J. (eds.): Missing Link. Űbergangsformen von Kunst und Pädagogik in der Kulturellen Bildung. Künstlerische Kunstpädagogik im Kontext. Oberhausen: ATHENA –Verlag, 2017. ISBN: 978-3-89896-650-4 Str. 123-133. JANÍK, Tomáš a STUCHLÍKOVÁ, Iva. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova universita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0. SLAVÍK, Jan, CHRZ, Vladimír, ŠTECH, Stanislav a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.

Doporučená literatura:

FULKOVA, Marie and TIPTON, Teresa. Diversifying Discourse: The Influence of Visual Culture on Children´s Perception and Creation of Art. In FAULKNER, Dorothy and COATES, Elizabeth (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group, 2011. ISBN 978-0415-46562-2: pp. 132-156, DOI 10.4324/9780203818923. FULKOVÁ, Marie et al. Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013. ISBN 978-80-729-700-7. DELEUZE, Gilles and GUATTARI, Félix. A thousand plateaus. Capitalism and schizophrenia. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2005. RODOWICK, David, Norman. Reading the Figural, or, Philosophy after the New Media. Durham: Duke University Press, 2001. ISBN 0-8223-2711-2 276. SVATOŇOVÁ, Kateřina. Archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2273-8.

Online zdroje: International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/ http://creativeconnexions.eu/cg/

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (03.11.2020)

Seminář, konzultace a samostatná práce

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (03.11.2020)

1. Tvorba portfolia vizuálních zdrojů a dalších kontextových materiálů (foto a video-dokumentace z výstav, vizuality veřejného prostoru, archivů a projektů kulturních institucí, konferencí, konferenčních příspěvků, výzkumných zpráv, vizuálních esejů, dokumentace z výukových, komunikačních a tvůrčích situací.

2. Kritická reflexe sebraných materiálů, kódování, tvorba konceptuálních map, reflexe posledních mezinárodních trendů ve výtvarné pedagogice a oborové didaktice. Tematizace, konstrukce výkladových rámců.

3. Pedagogická transformace a tvůrčí reflexe. Příprava kolaborativního a komunikačního modelu výuky pro vybrané skupiny uživatelů (žáci, dospělí návštěvníci výstavy, rodiny, senioři, apod.), odborná reflexe s oporou v odborné literatuře.

4. Předložení textu a editorská práce k jeho zdokonalení

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (03.11.2020)

Kurz bude veden v češtině nebo v angličtině a bude probíhat formou odborných seminářů na fakultě a v prostředí galerií a muzeí umění.

Zápočet Obhajoba v rámci předmětu Prezentace portfolia Vypracování odborného textu k publikaci pro domácí odborný časopis Výtvarná výchova nebo zahraniční časopis IJADE, IJETA, JVL a jiné.

Prezentace, předkládání editovaných draftů odborného textu pro oborový časopis

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html