SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psyhcological diagnostics in theory and practice - OPDP1Q110B
Title: Psychologické aspekty osvojování cizího jazyka
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)
Kurz je zaměřen na přestavení základních teoretických východisek procesu osvojování cizího jazyka v kontextu formálního vzdělávání ve škole. Kromě postižení univerzálních procesů je pozornost věnována také problematice individuálních rozdílů mezi žáky a studenty, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – žáků se zdravotním postižením, jejich jazykový handicap brání úspěšnému osvojování cizího jazyka. Témata:  Teorie osvojení cizího jazyka.  Vnitřní faktory v procesu osvojování cizího jazyka.  Vnější faktory v procesu osvojování cizího jazyka.  Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v procesu osvojování cizího jazyka.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)

ELLIS, Rod. Second Language Acquisition. Oxford Introductions to Language Study. Oxford, New York: Oxford University, 1997.

ELLIS, Rod. The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 2008.

KRASHEN, Stephen D. Second language acquisition and second language learning. Oxford: Pergamon, 1981. ISBN: 0- 08-025338-5.

KUCHARSKÁ, Anna a ŠPAČKOVÁ, Klára. Foreign language aptitude of Czech pupils with specific learning disabilities. Education and Science without borders, 2014, vol. 5, no. 9, s. 105-110.

LIGHTBOWN, Patsy a SPADA, Nina Margaret. How languages are learned. 4th ed. Oxford: Oxford University Press, 2013. Oxford handbooks for language teachers. ISBN 978-0-19-454126-8.

MITCHELL, Rosamond a MYLES, Florence. Second language learning theories. London: Arnold, 1998. ISBN 0-340- 66312-X. Dostupné také z: http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0640/98020001-d.html

MUÑOZ, Carmen. Age-related differences in foreign language learning. In R. DeKeyser (Author), Practice in a Second Language: Perspectives from Applied Linguistics and Cognitive Psychology, (Cambridge Applied Linguistics). Cambridge: Cambridge University Press, 2008, s. 229-255

PARRY Thomas. S. a STANSFIELD, Charles W. (Eds.). Language in education: Theory and practice 74. Language aptitude reconsidered (s. 67-125). Washington, DC, US:

ERIC Clearinghouse on Languages and Linguistics/CAL; Englewood Cliffs, NJ, US: Prentice Hall Regents/Prentice Hall, 1990.

ROBINSON, Peter. Aptitudes, abilities, contexts, and practice. In R. DeKeyser (Author), Practice in a Second Language: Perspectives from Applied Linguistics and Cognitive Psychology (Cambridge Applied Linguistics). Cambridge: Cambridge University Press, 2008, s. 256-286

SKEHAN, Peter. A cognitive approach to language learning. Oxford: Oxford University Press, 1998. Oxford applied linguistics. ISBN 0-19-437217-0.

SPARKS, Richard a Leonore. GANSCHOW. Aptitude for Laerning a Foreign Lanugage. Annual Review of Applied Linguistics, 2001, vol. 21, s. 90-11.

ŠPAČKOVÁ, Klára a Anna KUCHARSKÁ. Nabývání rovin cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení. Pedagogika, 2012, vol. 52, n. 1-2, s. 190-204. ISSN 0031-3815

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)

Přehledová studie na vybrané téma (po dohodě s vyučujícím), výstup ve formě kolokvia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html