SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psyhological anthropology - OPDP1Q109B
Title: Psychologická diagnostika zpohledu teorie a praxe
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Bc. Ivana Líbalová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Bc. Ivana Líbalová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Bc. Ivana Líbalová, Ph.D. (28.01.2022)
The aim of the course is to deepen the student's ability to theorize the process of psychological diagnostics in the context of children and youth, upbringing and education, developmental difficulties and developmental psychopathology, influencing development, upbringing and education.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Bc. Ivana Líbalová, Ph.D. (28.01.2022)

Rozšíření znalostí psychologické diagnostiky a jejich specializace dle tématu odborného zájmu studenta.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)

Aronow, E., Weiss K .A., Reznikoff, M. (2001): A practical Guide to the Thematic Apperception Test. The TAT in Clinical Practice. New York, Taylor & Francis Group, LLC.

Bellak, L., Abrams, D. M. (1997): The Thematic Apperception Test, The Children's Apperception Test, and The Senior Apperception Technique in Clinical Use (6-th ed.). Boston, Allyn and Bacon.

Groth-Marnat, G. (2009): Handbook of Psychological Assessment (5-th ed). New Jersey, John Wiley and Sons, Inc.

Kaufman, A. S., Lichtenberger, E.O. (2011): Základy WAIS-III. Otrokovice, Propsyco, s.r.o.

Svoboda, M. (1999): Psychologická diagnostika dospělých. Praha, Portál. Svoboda, M., Krejčířová D., Vágnerová M. (2001): Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál.

Vágnerová, M., Klégrová J. (2008): Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha, Karolinum.

Weiner, I. B., Greene R. L. (2008): Handbook of personality assessment. New Jersey, John Wiley and Sons, Inc.

Další literatura může být po dohodě specifikována tak, aby pokrývala konkrétní téma dizertační práce studenta nebo jeho výzkumné zaměření.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Bc. Ivana Líbalová, Ph.D. (28.01.2022)

 Teoretické aspekty procesu psychologické diagnostiky
 Požadavky na kvalitativní a kvantitativní přístupy k diagnostice
 Specifika diagnostiky dětí a mládeže, přístupy, postupy, nároky na diagnostické nástroje.
 Specifické okruhy psychologické diagnostiky ve výchově a vzdělávání.
 Projektivní přístupy.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)

Zpracování tématu blízkého tématu doktorské práce doktoranda na základě tří zvolených monografií.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html