SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Literacy - theory, research, application - OPDP1Q103B
Title: Gramotnost –teorie, výzkum, aplikace
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)
Kurz je zaměřen na tématiku gramotností – od teorie, přes výzkum a aplikační sféru. Kromě postižení univerzálních procesů rozvoje gramotnostních dovedností je pozornost věnována také problematice individuálních rozdílů mezi žáky a studenty, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – žáků se zdravotním postižením, jejichž handicap brání úspěšnému osvojování gramotnostních dovedností. Témata:  Teoretické aspekty gramotnosti – typologie gramotností, s důrazem na čtenářské a písařské/pisatelské dovednosti, modely čtení, modely psaní, zahraniční trendy.  Výzkum v oblasti gramotnosti – metodologie výzkumu, výzkumné metody v oblasti předpokladů pro čtení, včetně jazykových předpokladů, dekódování, porozumění čtenému. Způsob získávání dat (zejm. v rámci kvantitativní metodologie), zpracování a interpretace dat. Metaanalytické studie – jejich sběr a analýza.  Aktuální stav vědy a poznání v oblasti gramotností v České republice, typický vývoj čtenářských dovedností a čtenářství u českých dětí, vývoj písařských a pisatelských dovedností u českých dětí, riziková skupina čtenářů a písařů/pisatelů (žáci se specifickými poruchami učení, žáci se specificky narušeným vývojem řeči, slabí čtenáři). Diagnostika gramotnostních dovedností, diagnostické baterie užívané v poradenství. Analýza absentujících témat v českém prostředí, možnosti dalšího rozvoje vědy a výzkumu v ČR.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)

BRYANT, P., a GOSWAMI, U. Phonological skills and learning to read. Oxon: Routledge, 2016.

CARAVOLAS, M. a BRUCK, M. The effect of oral and written language input on children’s phonological awareness: A cross-linguistic study. Journal of Experimental Child Psychology, 1993, vol. 55, no. 1, s. 1-30.

CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MOUSIKOU, P., EFRIM, C., LITAVSKÝ, M., ONOCHIE-QUANTILLAS, E., SALAS, N., SCHÖFFELOVÁ, M., DEFI, S., MIKULAJOVÁ, M., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. a HULME, CH. (2012). Common Patterns of Prediction of Literacy Development in Different Alphabetic Orthographies. Psychological Science, 2012, vol. 23, no. 6, s. 678–686.

CARAVOLAS, M., LERVAG, A., DEFIOR, S., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, Ch. Different patterns, but equivalent predictors, of growth in reading in consistent and inconsistent orthographies. Psychological Science, 2013, vol. 24, no. 8, s. 1398-1407.

CARAVOLAS, M. a VOLÍN, J. Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 2. až 5. ročníku ZŠ. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství, 2004.

CARAVOLAS, M., VOLÍN, J. a HULME, C. Phoneme awareness is a key component of alphabetic literacy skills in consistent and inconsistent orthographies: Evidence from Czech and English children. Journal of Experimental Child Psychology, 2005, vol. 92, no. 2, s. 107-139.

JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. KEENAN, J. M. a Meenan, C. E. (2014). Test Differences in Diagnosing Reading Comprehension Deficits. Journal of Learning Disabilities, 2014, vol. 47, no. 2, s. 125-135.

KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie. Pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: PedF UK, 2014. 17

KUCHARSKÁ, A. et al. Porozumění čtenému III. Typický vývoj porozumění čtenému - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu Praha: PedF UK, 2016.

MIKULAJOVÁ, M. Možnosti ranej predikcie vývinových porúch písanej reči. Československá psychologie, 2008, vol. no. 52, s. 59-69.

MOLL, K., THOMPSON, P. A., MIKULAJOVA, K., JAGERCIKOVA, Z., KUCHARSKA, A. FRANKE, H., HULME, C. a SNOWLING, M. J. Precursors of Reading Difficulties in Czech and Slovak Children at Risk of Dyslexia. Dyslexia, 2016, vol. 22, no. 2, s. 120-136. doi: https://doi.org/10.1002/dys.1526

SCARBOROUGH, H. S. Developmental relationship between language and reading: reconciling a beautiful hypothesis with some ugly facts. In H. G. CATTS & A. K. KAMHI (Eds.) The Connections Between Language and Reading Disabilities, 3-24. New York: Lawrence Erlbaum Associates, 2005.

SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga, 2015.

SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. a CARAVOLAS, M. Baterie testů fonologických schopností, BTFS. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2013.

ŠPAČKOVÁ, K. et al. Porozumění čtenému IV. Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží – metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: PedF UK, 2016.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (08.10.2020)

Písemná kondenzace zvolených pramenů (10-15 s.), rozprava nad písemnou prací (kolokvium). 

Student bude pro zpracování textu využívat naše i zahraniční zdroje, studie, kterou má za úkol zpracovat, bude vycházet z tematických okruhů – student si volí jeden okruh a v rámci něj si zvolí dílčí témat.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html