SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Music psychology in the music pedagogical context - OPDH1H109B
Title: Hudební psychologie v hudebněpedagogickém kontextu
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Marek Franěk, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
Důraz je kladen na seznámení s aktuálními vědeckými poznatky a pochopení důležitosti adekvátních výzkumných metod a technik.
Aim of the course - Czech
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními oblastmi hudební psychologie a současnými výzkumnými trendy a výzkumnými metodami v hudebně psychologickém výzkumu se zaměřením na hudebně-pedagogický kontext.

Literature - Czech
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

Základní literatura:

FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 978-80-246-0965-2.

HALLAM, Susan, CROSS, Ian, THAUT, Michael (ed.). Oxford Handbook of Music Psychology. Oxford: Oxford University Press, 2017, ISBN 978-0198818830.

HARGREAVES David, NORTH, Adrian  (ed.). The Social Psychology of Music, Oxford: Oxford University Press, 1997, ISBN 978-0198523833.

JUSLIN, Patrik, SLOBODA, John. (ed.). Handbook of Music and Emotion. Oxford: Oxford University Press, 2011, ISBN 978-0199604968.

McPERSON, Garry. The Child As Musician: A Handbook of Musical Development. 2015. Oxford: Oxford University Press, ISBN 978-0198744443.

Doporučená literatura:

BRUHN, Herbert, OERTER, Rolf, RÖSING, Helmut (ed.). Musikpsychologie. Ein Handbook. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag, 1994,  978-3499555268.

CLARKE, Eric, COOK, Nicholas. (ed.). Empirical Musicology. Aims. Methods, Prospects. Oxford: Oxford University Press, 2004, 978-0195167504.

CLARKE, Eric, DIBBEN, Nicola, PITTS, Stephanie.  Music and mind in everyday life. Oxford: Oxford University Press, 2009, ISBN 978-0198525578.

DEUTSCH, Diana (ed.). The Psychology of Music. New York: Academic Press, 1999, ISBN 978-0122135651.

MELKA, Alois. Základy experimentální psychoakustiky. Praha: AMU, 2005, ISBN 80-7331-043-0.

Syllabus - Czech
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

Obsah předmětu:

1.      Základy akustického vnímání

2.      Biologická podstata hudebních činností

3.      Dědičností hudebnosti.

4.      Hudební vývoj

5.      Působení a prožívání hudby
Psychologické poznatky týkající se hudební interpretace

6.      Hudební preference a vliv osobnostních rysů

7.      Praktické aplikace hudební psychologie - hudba v každodenním životě

8.      Akustická ekologie

Course completion requirements - Czech
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)

Publikační výstup v úloze ověření studijních výsledků přinese vlastní studentovy závěry ze zkoumání vybrané oblasti při aplikaci osvojeného teoretického obsahu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html