SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Application of Textbook Theory in Biology Education - OPDB1Z052B
Title: Aplikace teorie učebnic ve výuce biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 36 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
Guarantor: doc. PaedDr. Mgr. Radka Závodská, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (31.08.2020)
Studenti se seznámí se zásadami tvorby učebnic (výukového portfolia, pracovních sešitů) z biologie. Studenti se naučí, jak vybrat a stanovit vzdělávací obsah učiva biologie tak, aby byly splněny požadavky odborné (vědecká správnost, aktuálnost s přihlédnutím k úrovni vědeckého poznaní i požadavkům daných RVP) a didaktické (přiměřenost věku a předchozím znalostem cílové skupiny studentů). Budou schopni aplikovat induktivní postup při vyvozování nových faktů a deduktivní postupy pro opakování a prohloubení znalostí. Uvědomí si, jak důležitou roli pro vytváření správných představ a porozumění biologickým dějům hraje grafické vyjádření (ilustrace, tabulky grafy) a užití konkrétních příkladů z praxe. Naučí se tvořit úvahové otázky, problémově stavěné učivo, testové otázky. Klíčová témata: Charakteristika kvalitní učebnice biologie/přírodopisu. Funkce učebnice biologie/přírodopisu. Analýza učebnic. Hodnocení učebnic, metody hodnocení. Znaky učebnic. Využití učebnice ve výuce. Tvorba výukových textů (pracovní sešity).
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (31.08.2020)

Základní literatura:

Knecht P., Janík, T. a kol., 2008: Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Paido.198 s

Schneider, D.K., 2008: Textbook writing tutorial.. http://www. Edutech Wiki

Jan  A. Pechenik A short guide to writing about biology (9th Edition). (2016)  Pearson. 288 s.. ISBN-13: 978-0321984258

Doporučená literatura:

Lepionka, Mary Ellen (2003), Writing and Developing Your College Textbook, ISBN 0-9728164-0-2

Maňák J., Klapko D. (eds), 2006: Učebnice pod lupou. Paido. 123s.

Maňák J., Krecht (eds).,  2007: Hodnocení učebnic. Paido. 142 s.

Maňák J., Švec V. Cesty pedagogického výzkumu, 2004, Paido, Brno, 90 s., ISBN 80-7315-078-6.

Průcha J. Teorie a analýzy edukačního média, 1998, Paido Brno,148 s., ISBN 80-85931-49-4.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html