SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Actual Issues of Pedagogy - OPDB1P043B
Title: Aktuální otázky pedagogiky
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 36 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
Guarantor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (24.08.2020)
Předmět seznamuje doktorandy s aktuálními tématy a problémy současné pedagogiky. Nabízí studentům různé pohledy na problematiku výchovy, které se odvíjejí od jejích cílů, historického kontextu a sociálních souvislostí. Pozornost je věnována cílům výchovy, problematice paradigmat ve společenských vědách, oblasti poruch chování, pedagogizaci prostředí, alternativním školám a multikulturní výchově. Součástí předmětu je také zamyšlení nad problematikou manipulace ve výchově. V rámci předmětu jsou studentům představeny významné osobnosti pedagogiky a analyzována jak jejich teoretická pedagogická činnost, tak praktická vychovatelská práce. Klíčová témata: pedagogická teleologie, sebevýchova, paradigmata společenských věd, antropologické paradigma pedagogiky, specifické a nespecifické poruchy chování, systémy péče o obtížně vychovatelné, pedagogizace prostředí, terezínská pedagogika, alternativní školy, multikulturní výchova, manipulace ve výchově.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (24.08.2020)

Základní literatura:

BENDL, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton.

BENDL, S. a kol. (2015). Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada.

HRČKA, M. (2001). Sociální deviace. Praha : SLON.

HUSÉN, T.; POSTLETHWAITE, T.N. (1994). The International Encyclopedia of Education. New York : Pergamon Press.

KELLER, J.; TVRDÝ, L. (2008). Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha : SLON.

PELIKÁN, J. (1995). Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium.

PRŮCHA, J. (2001). Multikulturní výchova. Praha : ISV.

RAMSEY, P. G., WILLIAMS, L. R. and VOLD, E. B. (2003). Multicultural Education: A Source Book, Second Edition.

SOKOL, J. (2002). Filosofická antropologie. Praha : Portál.

TRAIN, A. (2001). Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál.

URBAN, L., DUBSKÝ, J. (2012). Sociální deviace. 2. rozšířené vydání. Plzeň : Aleš Čeněk, s. r. o.

WRÓBEL, A. (2008). Výchova a manipulace. Praha : Grada.

ZVÍROTSKÝ, M. (2020). Sebevýchova. Teorie a praxe pedagogického ovlivňování sebe sama. Praha : Grada.

 

Doporučená literatura:

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. (2016). Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha : TRITON.

BLÍŽKOVSKÝ, B. (1992). Systémová pedagogika: pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava : Amosium servis.

BUCCI, T. T. (2002). Paradigm Parallel Pedagogy: The Significance of Parallel Paradigms. The Journal of Educational Thought (JET) / Revue de la Pensée Éducative [online]. 36(1), 69 [cit. 2020-08-23].

BUSS, S. (2005). Valuing Autonomy and Respecting Persons: Manipulation, Seduction, and the Basis of Moral Constraints. In Ethics: An International Journal of Social, Political, and Legal Philosophy 2005 January; 115(2): 195-235.

DOULÍK, P., ŠKODA, J. and ROVŇANOVÁ, L. (2018). Comparison of a  School Class Climate in a Traditional and an Alternative School. International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences [online]. 2018, 5, 123-130 [cit. 2020-08-23]. DOI: 10.5593/sgemsocial2018/3.4. ISSN 23675659.

HAVLÍK, J.; KOŤA, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál.

HELUS, Z. (2001). Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta.

HORNEY, K. (2014). Self-analysis. New York : Routlege.

MÍČEK, L. (1988). Sebevýchova. Praha : SPN.

ODELL, J. D. Medical Treatment of ADHD: A Practical Guide for Clinicians, Counselors, and Parents (2020). New York : Routledge.

PAŘÍZEK, V. (1996). Základy obecné pedagogiky. Praha : PedF UK v Praze.

RASMUSSEN, M. and Washington ASSOCIATION FOR CHILDHOOD EDUCATION INTERNATIONAL (1958). Space, Arrangement, Beauty in School [online]. [cit. 2020-08-23].

VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Grada.

WASNOCK, D. P. (2010). Classroom Environment: Emphasis on Seating Arrangement. Thesis. St. John Fisher College. Mathematical and Computing Sciences Masters.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html