SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Digital Technology Support for Science Education - OPDB1I064B
Title: Elektronická podpora vzdělávání v přírodních vědách
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 36 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
Guarantor: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Annotation - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (25.08.2020)
Kurz se věnuje otázkám využití digitálních technologií jako opory vzdělávání v přírodních vědách. Představí některá teoretická východiska doplněná ukázkami. Pozornost bude věnována historii, současné situaci a vzdělávací strategii aplikování e-learningu v ČR. Kurz se zaměří na výsledky tuzemských a zahraničních výzkumů zabývajících se dopadem využití digitálních technologií na učení přírodním vědám. Součástí kurzu budou i ukázky webinářů, resp. on-line kurzy navržené a organizované účastníky kurzu na vybrané téma přírodních věd, v němž budou využity digitální technologie. Klíčová témata: Úloha digitálních technologií ve vzdělávání a klíčové trendy. Základní pojmy (informační výchova, digitální gramotnost, informatické myšlení, e-learning). Didaktické aspekty využití technologií v učení přírodním vědám (otevřené vzdělávací zdroje, vizualizace dat, animace, vzdálené laboratoře, rozšířená realita). Didaktické aspekty využití platforem pro organizaci nepřímé výuky (komunikace, spolupráce, distribuce učebního obsahu, zpětná vazba, nástroje pro řízení procesu učení, nástroje pro sběr dat o procesu učení; MOOC, sítě učících se). Rizika využívání digitálních technologií ve vzdělávání v přírodních vědách (podvádění, zdravotní rizika, aj.).
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (25.08.2020)

Základní literatura:

Blau, I., Eshet-Alkalai, Y. (2017)  The ethical dissonance in digital and non-digital learning environments: Does technology promotes cheating among middle school students?  Computers in Human Behavior 73 (2017), pp. 629-637.

Fluck, A.E. (2019) An international review of eExam technologies and impact. Computers & Education 132 (2019), pp. 1–15.

Geroimenko, V. (Ed.) Augmented Reality in Education. A New Technology for Teaching and Learning. (2020)   Springer Series on Cultural Computing, 2020.  ISSN 2195-9056.

Jeřábek, T. (2014) Využití prostředků rozšířené reality v oblasti vzdělávání. Disertační práce. PedF UK : Praha, 2014.

Emmott, S. et al. Towards 2020 Science.

Doporučená literatura:

Adler, R.F. & Kim, H. (2018) Enhancing future K-8 teachers’ computational thinking skills through modeling and simulations. In Educ Inf Technol (2018) 23, pp. 1501–1514.

COM(2018) 22 final. Sdělení Komise Evropskému Parlamentu, Radě, Evropskému Hospodářskému a Sociálnímu Výboru a Výboru Regionů o akčním plánu digitálního vzdělávání.

EC(2020) Digital Education Action Plan Update. Roadmap. Ref. Ares(2020)3141771 - 17/06/2020

Fabián, O. Elektronické informační zdroje. Výstup projektu NAKLIV (Národní klastr informačního vzdělávání).

Hollands, F. M., & Tirthali, D. (2014). MOOCs: expectations and reality. Full report. Center for Benefit-Cost Studies of Education, Teachers College, Columbia University, NY : 2014.

Kauffman, Y., Young, M.F. (2015) Digital plagiarism: An experimental study of the effect of instructional goals and copy-and-paste affordance. Computers & Education 83 (2015), pp. 44-56.

Stephens-Davidowitz, S. (2019) Všichni lžou. Host : Brno, 2019.

Witthaus, G., Inamorato dos Santos. A., Childs, M., Tannhäuser, A., Conole, G., Nkuyubwatsi, B., Punie, Y. (2016) Validation of Non-formal MOOC-based Learning: An Analysis of Assessment and Recognition Practices in Europe (OpenCred). EUR 27660 EN; doi:10.2791/809371

WWW odkazy:

Khan Academy. https://cs.khanacademy.org/, https://khanovaskola.cz/

NASA.  https://www.nasa.gov/about/index.html

NSF.  https://www.nsf.gov/

PhET.  https://phet.colorado.edu/cs/

Projekt e-laboratoř. https://www.ises.info/index.php/cs

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html