SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Current Problems of Biology Didactics - OPDB1B021A
Title: Aktuální problémy didaktiky biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 36 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Jan Petr, Ph.D.
RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (06.09.2020)
Hlavní cíle předmětu je: (1) orientace studenta v současné situaci řešení odborných problémů v oblasti didaktiky biologie (respektive přírodopisu) a v hlavních oblastech světového výzkumu v didaktice biologie; (2) zvládnutí formulace vědeckého problému a jeho kritické analýzy; (3) vytvoření komparačního pohledu na didaktiku biologie v ČR ve světle problematiky řešené v zahraničí. Rámcový obsah: (1) Problémy didaktiky biologie z pohledu účastníků semináře; (2) Didaktika a metodika výuky biologie, stav didaktiky biologie a výzkumu v didaktice biologie v ČR ve vztahu k situaci v zahraničí a nárokům na doktorské studium. (3) Přístupy k řešení problémů ve vzdělávání v biologii v německy a anglicky mluvících zemích a v ČR. (4) Výzkumná témata v didaktice biologie v ČR. (5) Trendy v přírodovědném a biologickém vzdělávání – přehled situace v ČR a ve světě (6) Motivace a vztah žáků ke studiu přírodovědných předmětů, resp. přírodopisu a biologie (7) Problém přípravy učitelů biologie; (8) Formativní a sumativní hodnocení vzdělávání a problém hodnocení výsledků vzdělávání v biologii. V rámci každého tématu bude student zpracovávat analýzu zvolené dílčí problematiky a způsobů jejího řešení na základě publikovaných odborných sdělení. Tato analýza bude prezentována studenty během výuky a jednotlivá témata budou diskutována.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (06.09.2020)

Základní literatura:

Ashley Chiu, M.S., C. Aaron Price, Ph.D, Elsie Ovrahim, M.Ed (2015) Supporting Elementary and Middle School STEM Education at the Whole-School Level: a Review of the Literature. Paper presented at NARST 2015 Annual Conference. Science Leadership Initiative. Museum of Science and Industry Chicago.

Brockmeyerová-Fenclová, J., Čapek, V., & Kotásek, J. (2000). Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 50(1), 23-37.

Eurydice. (2006). Science teaching in schools in Europe: Policies and research.

Nistor, A., Gras-Velazquez, A., Billon, N., & Mihai, G. (2018). Science, Technology, Engineering and Mathematics Education Practices in Europe. Scientix Observatory report.

Kroufek, R., Jáč, M., Janštová, V., Pražáková, M., & Čiháková, K. (2020). Výzkum v didaktice biologie, geologie a environmentální výchovy v České republice v letech 2008-2018. Scientia in educatione, 11(1), 43-58.

Stuchlíková, I., Janík, T., Beneš, Z., Bílek, M., Brücknerová, K., Černochová, M., ... & Gracová, B. (2015). Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.

Tsivitanidou, O. E., Gray, P., Rybska, E., Louca, L., & Constantinou, C. P. (Eds.). (2018). Professional development for inquiry-based science teaching and learning. Springer International Publishing.

 

Doporučená literatura (výběrově):

Dolin, J., & Evans, R. (Eds.). (2017). Transforming assessment: Through an interplay between practice, research and policy (Vol. 4). Springer.

 

Zahraniční a v ČR vydávaná periodika z oblasti vzdělávání v biologii (EJSE, IJSE, Biologie, chemie,zeměpis,, Scientia in educatione, ARNICA, a další) a pedagogiky, resp. pedagogické psychologie.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html