SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Angloamerican literary genres with educational potential - OPDA1A502B
Title: Angloamerické literární žánry se sdělným vzdělávacím potenciálem
Guaranteed by: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, other [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
Guarantor: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D.
PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (12.02.2020)
Tento předmět se zaměřuje na svébytné žánrové odnože angloamerické literatury, které mají explicitní přesahy do oblasti vzdělávání či osobnostního růstu. Prvotním kritériem výběru je nosná dějová trajektorie, která v mantinelech fiktivního příběhu zprostředkovává možnost prožívat osobnostní rozvoj protagonisty či jedné z hlavních postav, přičemž čtenáře v některých případech nepokrytě vyzývá, aby tento vývoj vnímal jako příklad hodný následování či naopak odstrašující případ (tzv. cautionary tale). Touto optikou se řídí výběr literatury k řízené četbě a praktické analýze. Rozpis seminářů se pohybuje po dvou základních liniích či typologiích, a sice motivační biografie a bildungsromanu. V úvodu se tedy frekventanti kurzu seznámí se způsobem, jakým angloamerický protestantský étos vnímal osobnostní růst jakožto průvodní jev materiálního úspěchu, včetně extrémního didakticismu typu příběhů Horatio Algera. Navazující semináře je pak seznámí s různými způsoby, jimiž literární realismus, modernismus a postmodernismus tuto mytologii podkopává. Svébytnou kategorií v této oblasti jsou prózy z vysokoškolského prostředí, tzv. campus novels, které jsou v převážné většině rovněž vystavěny na kontrastu mezi těmito dvěma růstovými trajektoriemi, byť na tematicky zúženém půdorysu akademického světa. Primární literatura je pojata od velmi základního kánonu až po méně známá díla, která vhodně ilustrují zvolenou typologii. Hlavní tematické bloky: 1) Motivační (auto)biografie a bildungsroman - hlavní symbiotické typologie Benjamin Franklin, Frederick Douglass, Oscar Micheaux, Horatio Alger, Charles Dickens, Somerset Maugham, Zora Neale Hurston, Olive Shreiner, Betty Smith, Tim Winton, Sherman Alexie 2) Osobnostní zrání jakožto protipól společenského úspěchu William Dean Howells, Francis Scott Fitzgerald, Arthur Miller, John Maxwell Coetzee, Harper Lee, Sandra Cisneros, Jay McInerney 3) Bildungsroman a motivační biografie: karikatura a dekonstrukce Henry James, Kazuo Ishiguro, Benjamin Kunkel, Stephen Chbosky, Joseph Dunthorne, Jeannette Winterson 4) Próza z vysokoškolského prostředí jakožto variace na bildungsroman David Lodge, Kingsley Amis, Malcolm Bradbury, Michael Chabon, Rebecca Goldstein, Charles Richard Johnson, James Hynes, Chad Harbach, Marilyn French, Chris Wallace
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (12.02.2020)

Povinná a doporučená literatura:

ADORNO, Theodor. Aesthetic Theory (Theory and History of Literature). Minneapolis: University Of Minnesota Press, 1998. ISBN-13: 978-0816618002.

AUERBACH, Erich. Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature. New Jersey: Princeton University Press, 2013. ISBN: 978-0691160221.

BOOTH, Wayne. The Company We Keep: An Ethics of Fiction. Berkeley: University of California Press, 1989. ISBN-13: 978-0520062108.

BOOTH, Wayne. The Rhetoric of Fiction. Chicago: University of Chicago Press, 1983. ISBN-13: 978-0226065588.

CASTLE, Gregory. Reading the Modernist Bildungsroman. University Press of Florida, 2015. ISBN-13: 978-0813061351.

DECKER, J. Louis. Made In America: Self-Styled Success from Horatio Alger to Oprah Winfrey. Minneapolis: University Of Minnesota Press, 1997. ISBN-13: 978-0816630219.                  

EVE, Martin Paul. Literature Against Criticism: University English and Contemporary Fiction in Conflict. Cambridge, UK: Open Book Publishers, 2016. ISBN: 9781783742738.

HAMILTON, Nigel. Biography: A Brief History. Cambridge: Harvard University Press, 2007. ISBN-13: 978-0674024663.

HENDLER, Glenn. Public Sentiments: Structures of Feeling in Nineteenth-Century American Literature. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2001. ISBN-13: 978-0807826065.

JAMESON, Frederick. The Antinomies of Realism. Verso Books, 2015. ISBN-13: 978-1781688175.               

JAMESON, Frederick. The Political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act. Ithaca:Cornell University Press, 1982. SBN-13: 978-0801492228.

LUKÁCS, György. The Theory of the Novel. Cambridge: MIT Press, 1974. ISBN-13: 978-0262620277.

MATHIESON, Charlotte. Mobility in the Victorian Novel: Placing the Nation. London: Palgrave Macmillan, 2015. ISBN-13: 978-1137545466.

PARKER, James. Children's Literature and Capitalism: Fictions of Social Mobility in Britain, 1850-1914. London: Palgrave Macmillan. 2012. ISBN: 978-0230364127.

PAVEL, Thomas. Fictional Worlds. Cambridge: Harvard University Press, 1989. ISBN-13: 978-0674299665.

SHOWALTER, Elaine. Faculty Towers: The Academic Novel and Its Discontents. OUP, 2005. ISBN 0-19-928332-X

SUMMERFIELD, Giovanna a Lisa Downward. New Perspectives on the European Bildungsroman. London: Bloomsbury Academic, 2012. ISBN-13: 978-1441108531.

WOMACK, Kenneth. Academic Satire: The Campus Novel in Context in A Companion to the British and Irish Novel 1945-2000. London: Blackwell Publishing, 2005. ISBN 1-4-051-1374-8.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (12.02.2020)

Seminární práce

Odborná rozprava

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html