SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Practice in Leisure activities with reflection - OPBZ1Q002B
Title: Volnočasová praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: winter:unknown / 127 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. David Doubek, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Michal Božík
Mgr. David Doubek, Ph.D.
PhDr. Olga Kozánková, Ph.D.
doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Pre-requisite : OPBZ1P001A
Annotation - Czech
Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (11.01.2024)
Kurz představuje reflexivní seminář, věnující se různým psychologickým a sociálním aspektům volnočasových aktivit, kterým se studenti věnují. Vychází z představy, že je žádoucí, aby studenti učitelství představovali komplexnější osobnosti, aby byli aktivní ve svém okolí a jejich zapojení do spolkové, zájmové, kulturní činnosti není jen okrajovým aspektem, ale důležitou složkou jejich profese, která pomáhá jejich autoritě, zkušenosti a komunikaci se světem mimo školu. Důraz je položen na dialogický a reflexivní charakter a předpokládá se, že studenti, kteří si kurz vyberou, již nějakou zkušenost s volnočasovými aktivitami mají. 1. Role a identita v různých sociálních prostředích 2. Autorita a komunikace v neformálním prostředí 3. Osobnosti v kolektivu 4. Sociální dynamika kolektivu v NGO a jiných organizacích 5. Spolková činnost v širším sociálním kontextu
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
 

Plnění předmětu

 
Seminární práce 20 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin

Popis:

Charakteristika nepřímých forem výuky: sběr dat v průběhu praxe prostřednictvím doporučených metod; vypracování seminární práce, resp. úkolů zadaných v portfoliu; studium odborných publikací vážících se k vypracovávaným úkolům; vzájemná reflexe výstupů
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (11.01.2024)

ALLPORT, G. W. O povaze předsudků. Praha: Prostor, 2004 (Originál 1954).

DOHNALOVÁ, M., Financování organizované občanské společnosti v České republice (s. 144-165). In 2010. ISBN 978-80-7367-681-0.

DRUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací: praxe a principy. Praha: Management Press, 1994. ISBN 80-856-0338-1.

FRIČ, P. - POSPÍŠILOVÁ, T. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v České republice na začátku 21. století. Praha: Agnes, 2010. ISBN 978-80-903696-8-9.

GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1342-0.

HAVRDOVÁ, Z. – ŠMÍDOVÁ, O. – ŠAFR, J. – ŠTEGMANNOVÁ, I. a kol. Organizačná kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. Praha: Univerzita Karlova. Fakulta humanitních studií, 2011. ISBN 978-80-87398-15-9

POSPÍŠILOVÁ, T. Dobrovolnictví v kontextu životní dráhy dobrovolníků, Lidé města, vol. 12, no. 1, s. 109-133.  ISSN 1212-811.

SKOVAJSA, M. a kol. Občanský sektor. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073676810.

SYNKOVÁ, H. Legitimizace a profesionalizace romské nevládní organizace v České republice. Disertační práce. Praha: Katedra Etnologie FFUK, 2011.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)
V kurzu se zaměřujeme na tři relativně konkrétní témata, kterých si mají studující všímat
během praxí. Témata jsou rozdělena do tří bloků:

1) Cíle a kontext kroužku (např. míra orientace na výkon a soutěž versus odpočinek a
osobnostní rozvoj, nastavení docházky, dobrovolnost, formalizace pravidel, socio-kulturní
zázemí zúčastněných dětí, role úhrady kroužku atd.),

2) Skupinová dynamika (např. role kamarádství při vstupu do kroužku, vrstevnická
komunikace, fluktuace, způsoby řešení konfliktů, genderovo vyvážené krúžky a krúžky iba
s dievčami/chlapcami, vekovo zmiešané a vekovo homogénne skupiny atd.),

3) Lektorská role (např. lektorská identita, osobní cíle, hranice, pochybnosti, srovnání role
lektora-učitele-kamaráda aj.).

K těmto tématům by se vztahují připraveny podrobnější instrukce, čeho si v chodu kroužku
všímat:

1. Cíle a kontext kroužku

A.
Všimněte si, že ne všechny kroužky a volnočasové aktivity mají stejný cíl. Tyto cíle
mohou být velmi rozmanité. Zamyslete se nad tím, k jakému cíli se zaměřuje váš
kroužek/aktivita. K jakým cílům byly zaměřené jiné kroužky nebo aktivity, které jste
vedli nebo sami absolvovali. Zamyslete se nad tím, jak cíle kroužku souvisí s dalšími
aspekty - s formami práce, organizací, plánováním, dobrovolností, pravidly,
disciplínou, pocitem úspěchu a naplnění cíle.

B.
Zamyslete se nad kontextem, ve kterém daný kroužek funguje. Z hlediska
institucionálního kontextu některé kroužky jsou součástí větší mimoškolní organizace
(Skaut), jiné organizuje škola, jiné různé volnočasové instituce a některé jsou docela
individuální. Dalším kontextem je prostor, kde kroužek probíhá. A dalším důležitým
kontextem je sociokulturní situace dětí, které do kroužku chodí - jiné je to v Praze, jiné
na malém městě a jiné je to pro děti z majoritních středních vrstev a jiné pro děti z
nízkopříjmových skupin.

2. Skupinová dynamika

A.
Velká část práce v kroužcích je práce s dětskou skupinou, která je odlišná od školní
třídy. Schází se tu často různě staré děti a vzhledem k dobrovolnosti je tu jiná
motivační situace. Některé kroužky (např sportovní) jsou genderově rozdělené, jiné ne.
Svou roli také hraje zaměření kroužku, které dává dohromady děti s podobným
zájmem. Zamyslete se nad různými aspekty tvorby a rozvoje kolektivu v rámci
kroužku. aká je role kamarádství ve skupinové dynamice vašeho kroužku? Jaké různé
skupiny s v kroužcích tvoří? Některé jsou stabilní, jiné proměnlivé.

B.
Jaké sociální role můžete ve svém kroužku identikovat? Některé jsou formální (třeba
ve Skautu), jiné neformální. Některé jsou trvalé a jiné dočasné. Jak byste o tom
přemýšleli ve vašem konkrétním případě?
C. Komunikace - jak komunikujete s dětmi a jak komunikují děti mezi sebou? Je to jiný
jazyk než ve škole? Vykání versus tykání. Regulace diskursu - jsou dovolená sprostá
slova? Jaká komunikační pravidla se zde nastavují?

D.
Pravidla a excesy - každý kolektiv stojí na dodržování určitých minimálně nepsaných
pravidel. Jaká to jsou ve vašem případě pravidla a jak se vymáhají nebo jak se reaguje
na jejich porušení?

3. Lektorská role

A.
Lektorská identita - zamyslete se nad svými hodnotami a jejich (ne)vědomé roli v
tom, jaký kroužek nebo aktivitu vedete. Jaké jsou vaše vlastní cíle, vnímaný smysl.

B.
Co vás motivuje k vedení kroužku/aktivity, jaké složky tato motivace má - zájem o
téma, potřeba pomoci, radost z kolektivu, potřeba si přivydělat, zabezpečení kvalitního
kroužku pro vlastní děti a podobně. Je to důležité z hlediska porozumění sobě
samému, obraně před vyhořením a jiným důležitým psychickým i sociálním aspektům
této práce.

C.
Jaké jsou složky a vývoj vaší sociální role vzhledem k práci s dětmi. (Například
pokud jste vedle vedoucího kroužku taky učitel nebo rodič, jak jste se k vedení kroužku
dostali.

D.
Výkonové cíle - jak vnímáte výkonové cíle ve vztahu k dětem, čeho s nimi chcete
dosáhnout a jaké jsou možné další roviny výkonových cílů (uspět v očích vedení školy,
zažít úspěch, dokázat že na to mám, napravit si reputaci, osobní potřeba vyhrát ap.)

E.
Vztah k dětem a hranice - vedení kroužku není tak hierarchická role jako role učitele
ve škole, ale zamyslete se a vzpomeňte si na své postoje a zkušenosti s tím, nakolik je
možné být s dětmi kamarád, v jakých rovinách to lze a kde jsou nějaké hranice a jaká
je jejich úloha vzhledem k úspěšnému vedení kroužku. A naopak kdy a kde se objevují
hierarchické principy nebo přímo autoritativní postupy.

Úkoly:

Na prvom stretnutí studenti popíší v jakém kroužku pracují. Samotná práce pak bude
spočívat ve volbě jednoho z úkolů Mikrosituace, Rozhovor nebo Sebereflexivní úvaha.

Pro téma komunikace by studující zpracovali tzv. mikrosituaci (popis konkrétní události,
zachycení dojmů, které situace v pozorovateli vyvolala, zamyšlení nad perspektivou
jednotlivých aktérů).

Na samotnom stretnutí (4-5) by následne študenti mali možnosť vyskúšať si “roleplay” - 1
by hral vedúceho krúžku, zopár ďalších žiakov, ostatní nezaujatého skrytého pozorovateľa,
následne by si vyhodnotili skúsenosť a pocity zo všetkých 3 perspektív. Prestriedanie
všetkých 3 rolí by si mohli vyskúšať vo vlastnej réžii dobrovoľne so spolužiakmi ak na to
nebude priestor na seminári, cieľom je, aby si to vyskúšali aspoň raz spolu s nami.

Pro téma lektorské identity a cílů by studující vedli krátký rozhovor.

Pro téma cíle a kontextu (ale i ostatní témata) by studující mohli sepsat sebereflexivní
úvahu
Úkoly nicméně mohou postihovat i jiné aspekty, například mikrosituace skupinovou
dynamiku)

S těmito stručnými výstupy a svými úvahami přichází studenti na semináře. Na závěr
kurzu předloží stručnou esej v rozsahu 2 normostran, v které by měly za úkol reflektovat
posun v několik z dílčích témat.
Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (11.01.2024)

Kurz je určen studentům, kteří jsou aktivně zapojení do volnočasových aktivit.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.01.2024)

Reflexivní esej

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (11.01.2024)

Studijní opory jsou k dispozici na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8373.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html