SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Study strategies and coping strategies for students with special needs - OPBZ0Q129C
Title: Studijní strategie a strategie zvládání u studentů se speciálními potřebami
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Mgr. Kristýna Janyšková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.09.2020)
Kurz se věnuje tématu vysokoškolského studia studentů s tělesným a zrakovým postižením, přináší pohled do jejich celkové situace, cílí na jejich dosavadní studijní zkušenosti a motivaci. Účastníci budou mít možnost doplnit si informace o využitelných studijních strategiích, dozví se, jak konkrétně mohou pracovat s učebními materiály, o možnosti využívat elektronické pomůcky a další. Dále se účastníci naučí orientovat ve specifikách studia, zejména využívat možné strategie k identifikaci náročných situací a jejich řešení. V kurzu je zároveň z několika různých úhlů pohledu pohlíženo na člověka s tělesným a zrakovým postižením jako na osobu očekávající připravenost vysoké školy a jejích zaměstnanců na možné specifické potřeby studentů. Dále je cílem modifikovat očekávání studentů, která mají při vstupu na Univerzitu, a jejichž konflikt s realitou může být zdrojem nepochopení nebo nespokojenosti. Kromě odstraňování bariér, které se vybaví při definování potřeb osob s tělesným a zrakovým postižením jako první, vysoké školy studentům se znevýhodněním nabízí stejné možnosti a šance jako studentům bez postižení v knihovnách, na kolejích, v menze, při sportu nebo při hledání zahraniční praxe či stáže.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.09.2020)

ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Pedagogická fakulta Univerzita Karlova. ISBN:978-80-7603-005-3.

KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum, 201

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing,a.s., 2010, ISBN 978-80-247-3070-7

TITZL, B.: (1998) Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 86039-30-7

HNILICOVÁ, H., 2005: Kvalita života a její význam pro medicínu a zdravotnictví. In: Payne, J. a kol.: Kvalita života a zdraví, Praha: Triton, 629 s.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením. In Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha : Portál,  2014. ISBN 978-80-262-0602-6

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. ( Eds.) Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. Praha: Somatopedická společnost &Epocha, 2011. ISBN 978-80-904464-1-0 .

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (28.09.2020)

Aktivní účast na seminářích, prezentace vlastní práce v průběhu jednotlivých setkání. 

 

Kurz je realizován v rámci projektu ESF pro VŠ II na UK, reg. č. CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_056/0013322

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html