SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developmental and social psychology - OPBZ0Q104A
Title: Vývojová a sociální psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 2/0, Ex [HT]
Capacity: winter:0 / unknown (250)
summer:unknown / unknown (250)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Nezapisují studenti oboru Pedagogika.
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Incompatibility : OPBQ2P101A, OPBQ2Q103A
Pre-requisite : OPBZ0Q102A
Interchangeability : OBPP13008, OPBQ2Q103A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.10.2019)
In this course, students will be acquainted with the perspectives of developmental and social psychology on the period of school as well as pre-school age. The aim is to understand the continuity of individual developmental stages and regularities of development in individual life stages, socialization and socio-psychological context of coexistence in groups.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Miroslav Klusák, CSc. (18.09.2018)

Cílem předmětu je, aby studenti získali:
- základní přehled o vymezení vývojové a sociální psychologie
- základní přehled o determinantách psychického vývoje, hlavních psychologických periodizacích lidského vývoje a charakteristikách jednotlivých vývojových oblastí (tělesné, percepční, kognitivní, sociální, osobnostní, jazykové a řečové)
- porozumění souvislostem vývoje (v kognitivní a afektivní oblasti) v průběhu jednotlivých životních období od narození po ranou dospělost
- porozumění procesu socializace a jejím mechanismům, zvláště v souvislosti se školou
- informovanost o principech fungování sociálních skupin, jejich struktuře a dynamice
- informovanost o sociálním vlivu a sociální komunikaci
- informovanost o základních postupech při diagnostice vztahů ve školních třídách a práci se skupinou (prevence a intervence)

 

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (13.09.2021)

Výuka předmětu je rozdělena do dvou bloků - v prvním je pozornost soustředěna na základní vymezení obou disciplin a na vybraná témata sociální psychologie; v druhém na představení jednotlivých období školního věku a dospívání z vývojově-psychologické perspektivy. V prvním bloku výuku vede Irena Smetáčková, v druhém bloku Miroslav Klusák.

Všechny podklady k plnění předmětu jsou uvedeny v Moodlu. Kurz je dostupný na adrese: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=48 Heslo: psychologie

Literature - Czech
Last update: PhDr. Miroslav Klusák, CSc. (18.09.2018)

Základní

Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2003.

Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000.

Helus z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2006.

Helus, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003.

Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2002.

Langmeier, J. - Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.

 

Doporučená

Damon, W. – Lerner, R. M. (Eds.): Handbook of child psychology. Vol. 1–4. (6. vydání) Hoboken: Wiley & Sons, 2006.

Piaget, J. – Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997.

Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005.

Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál, 2004 / 2006.

Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Miroslav Klusák, CSc. (18.09.2018)

Známka je udělována na základě testu, jehož obsah vychází z přednášek a vyžaduje přípravu prostřednictvím povinné literatury.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (13.09.2021)

V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové a sociální psychologie: vymezení předmětů obou disciplín a jejich metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj. V dalších přednáškách se pozornost přesune k vybraným sociálně-psychologickým fenoménům, které ovlivňují školní úspěšnost, jako je sociální facilitace a inhibice, sociální vliv, struktura a dynamika sociálních skupin atd. Následně bude uplatňován přístup skrze jednotlivá vývojová období, u nichž dojde k představení specifických charakteristik a principů socializace. Hlavní důraz bude kladen na porozumění kontinuity a gradace vývoje v předškolním věku, v němž se dítě dobírá tzv. školní zralosti, a vývoje ve věku školním. Jednotlivá vývojová období budou charakterizována z hlediska dimenze kognitivní a afektivní. Ukázány budou jejich vzájemné souvislosti a možné vývojové problémy, které vznikají a/nebo se projevují ve škole.

 

Témata přednášek:

 

1. Úvodní informace o předmětu; Vývojová a sociální psychologie; Determinanty vývoje

2. Sociální skupiny; sociální vliv

3. Vedení skupiny; komunikace ve skupině a mezi skupinami

4. Školní třída - diagnostika

5. Školní třída - práce se skupinou

6. Příběh psychického vývoje a jeho pojmová struktura

7. Vývojové výzvy v oblasti afektivní

8. Vývojové výzvy v oblasti kognitivní

 

Na společných setkáních se studenti seznámí s problematikou čtení povinné literatury. Oporou při samostudiu je kurz v aplikaci Moodle, kde jsou k dispozici podklady k jednotlivým tématům. Jednak v podobě power-pointových prezentací k jednotlivým přednáškám, jednak výňatky z odborných publikací.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (15.09.2020)

Zkouška se koná formou testu, který zahrnuje 37 úloh vycházejících z témat přednášek a samostudia. Veškeré podklady najdete v Moodle: https://dl3.cuni.cz/user/index.php?id=48

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html