SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogical Practice in Leisure Facilities - OPBZ0N109B
Title: Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / 22 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Mgr. Dominika Koperová, Ph.D.
PhDr. Olga Kozánková, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Pre-requisite : OPBZ0P103A
Interchangeability : OPBZ0N109X
Is interchangeable with: OPBZ0N109X, OKBZ0N109B
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Lucie Maršálková (14.08.2022)
Pedagogická praxe v zařízeních pro volný čas a volnočasových organizacích zaměřených na mimoškolní vzdělávání je zaměřena na systematickou a pravidelnou práci studenta se skupinou žáků ve vybrané oblasti volnočasové zájmové aktivity. Student získá možnost pracovat systematicky s žáky v oblasti organizování, vedení či asistování zájmových kroužků, skautských oddílů, sportovních klubů, vedení zájmových útvarů, pracovat s dětmi ve školách v přírodě, v příměstských i na tematicky zaměřených táborech, doučování žáků ZŠ či lektorování apod. Praxi je po dohodě s výučujícím paralelky možné plnit i formou doučování. Více na https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/chci-doucovat/studenti-bc-studia/. Cílem předmětu je podpora a rozvoj kompetencí studentů v práci s žáky základních a středních škol ve volnočasových zařízeních různorodého zaměření a charakteru. Nedílnou součástí je možnost seznámit se s charakterem zájmů a potřeb žáků v době mimo vyučování, což studentům umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství a dospívání. Studentům umožňuje tato praxe získat zároveň znalosti a zkušenosti s organizováním, zajištěním a vedením zájmových, výchovně rekreačních aktivit a prohloubit tak praktické dovednosti v oblasti vedení žáků na úrovni základní a střední školy. Praxe je reflektována a studenti v jejím průběhu pořizují písemné záznamy o jejím průběhu.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Lucie Maršálková (31.01.2022)

Cílem předmětu je podpora a rozvoj kompetencí studentů v práci s žáky základních a středních škol ve volnočasových zařízeních různorodého zaměření a charakteru; rovněž práce s dětmi se SVP, dospělými a seniory. Nedílnou součástí cíle je možnost seznámit se s charakterem zájmů a potřeb žáků v době mimo vyučování, což studentům umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství a dospívání; a také rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství. Tato praxe umožňuje studentům získat zkušenosti s organizováním a zajištěním zájmových, výchovně rekreačních aktivit, prohloubit praktické zkušenosti v oblasti vedení žáků předškolního, prvního a druhého stupně ZŠ a SŠ. Pedagogická praxe je zaměřena na rozvoj následujících kompetencí a oblastí: aplikace získaných teoretických vědomostí z oblasti pedagogicko psychologické přípravy, rozvoj organizačních dovedností v oblasti pedagogiky volného času, rozvoj reflexe a sebereflexe. Studenti mohou pro realizaci využít nabídky partnerských organizací, viz web Střediska pedagogické praxe.

 

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Lucie Maršálková (11.09.2022)

Podrobný návod, jak se zaregistrovat, kontaktovat školu a domluvit si doučování naleznete na https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/chci-doucovat/registrace-a-zakladni-informace/. Student může doučovat i dítě v okolí svého bydliště, především ze sociálně znevýhodněného prostředí, o kterém ví, že by tuto podporu potřebovalo. V takovém případě požádá jeho učitele nebo zástupce školy, aby školu zaregistroval do systému na https://zapojmevsechny.cz/doucovani/. Podle uvedeného manuálu se následně také přihlásíte do systému a v nabídce škol si vyberete školu „svého“ žáka. Pokud byste měli problém s registrací do systému, obraťte se na: praxe@pedf.cuni.cz

Literature - Czech
Last update: Mgr. Lucie Maršálková (31.01.2022)

PÁVKOVÁ, J. A KOL. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6

HÁJEK, B., HOFBANER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Texty pro distanční studium. Praha : UK - Ped.fak,. 2003. ISBN 80-7290-128-1

NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: 2002. ISBN

80-7315-012-3

další dle zadání vyučujícího

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lucie Maršálková (31.01.2022)
Student vykoná celkem 60 hodin činností za semestr.
Počet hodin v jednotlivých oblastech činností je následující:
2 hodiny úvodního semináře
2 - 4 hodiny závěrečného reflektivního semináře
18 - 22 hodin přímé pedagogické činnosti
14 - 16 hodin v souvislosti s přípravou aktivit a jejich reflexí s volnočasovým pedagogem
20 - 22 hodin samostatné práce a plnění úkolů dle zadání vyučujícího
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Maršálková (17.08.2022)
  • Student se účastní úvodního informačního semináře a závěrečného reflektivního semináře

  • Student plní předem dohodnuté závazky vůči organizaci, pro kterou pracuje během praxí

    Student zpracuje úkoly reflektivního charakteru dle požadavků vyučujícího praxe.

  • Student prezentuje ve studijní skupině při závěrečném kolokviu  pedagogický deník - portfolio, které se skládá z reflexí všech vlastních aktivit – lekcí ve volnočasových zařízeních, sebereflexí a zároveň hodnocení mentora z volnočasové organizace, který pedagogickou praxi studenta koordinuje, vede a hodnotí

     

    Podklady pro zápočet:

    • Pedagogický deník – soubor příprav vlastních aktivit-lekcí ve volnočasových zařízeních, reflexí a sebereflexí
    • Hodnocení od pedagoga ze zastřešující volnočasové organizace, který pedagogickou praxi studenta koordinuje
    • Splnění úkolů v elektronické studijní opoře dle zadání vyučujícího
    • Docházkový list, v případě doučování potvrzení vygenerované registračním systémem
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html