SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Philosofical Course B I - OPBX2O118B
Title: Filosofický kurz B I a-b
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (18.09.2019)
The course deals with the issue of education.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (05.11.2019)

Cílem tehoto předmětu je učit studenty samostatně a původně myslet a své myšlení artikulovat.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (11.09.2021)

V době, kdy nebude možné vyučovat kontaktně, bude výuka probíhat bezkontaktně, a to jak synchronně, tak asynchronně prostřednictvím MS Teams.

Seminář Z. Zicha: adresa týmu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af9d745801ba648e38b4d53934b30fa8b%40thread.tacv2/conversations?groupId=97d658ad-d4ad-4832-b9e0-d6746cf6a395&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d (K přihlášení do MS Teams se používají tytéž údaje jako do přihlášení do Office 365, tedy fakultní email a heslo k němu - viz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/fakultni-email-pro-studenty/ )

Úvodní setkání k hermeneutické filosfii proběhne dne 13.10.2020 od 7:30 na adrese: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3af9d745801ba648e38b4d53934b30fa8b%40thread.tacv2/1601331359223?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d (Doporučujeme přihlásit se cca 5 minut před zahájením schůzky. Pro toto setkání není nezbytné být přihlášen a též není třeba použít MS Teams aplikaci, pokud využijte prohlížeč MS Edge.)

Moodle:  https://dl1.cuni.cz/enrol/instances.php?id=6183

 

Seminář D. Rybák, adresa týmu:

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MmM3ZDQ3ODUtZDdjZS00OTI2LTg3N2QtZWFjY2ZjZWQ0OTg1%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%2254095480-531f-41a2-a5f6-cab1b93cd9c4%22%7d

 

Linky na semináře doc. Pelcové budou studentům zaslány se zavedením on line výuky.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (20.07.2021)

Seminář. D. Rybáka

Povinná:
RYBÁK, David. Fenomenologické redukce a vzdělání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4336-6. (jedna vybraná kapitola)


Doporučená:

FEYERABEND, Paul K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0. 

HAVLÍK, Radomír. Aktuální problémy společnosti z pohledu sociologie. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-121-8.

HOGENOVÁ, Anna. Ontologická nouze a dnešek. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-013-8.

MARX, Karl. Rukopisy "Grundrisse": (ekonomické rukopisy z let 1857-1859). I. Vydání I. Praha: Svoboda, 1971.

PEŠKOVÁ, Jaroslava, Miloslav PRŮKA a Irena VAŇKOVÁ. Hledání souřadnic společného světa: filosofie pro každý den. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 521 s. ISBN 80-86432-91-2.

PLATÓN. Euthydémos: Menón. 4., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2000. Knihovna antické tradice. ISBN 80-86005-56-9.

PLATÓN. Ústava. Šesté, opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2017. Platónovy dialogy. ISBN 978-80-7298-230-1.

 

Seminář Z. Zichy

Povinná:

GADAMER, Hans-Georg. Člověk a řeč: (výbor textů). Praha: Oikoymenh, 1999. Oikúmené. ISBN 80-86005-76-3.

Doporučená:

Gadamer, Hans-Georg. Pravda a metoda I: nárys filosofické hermeneutiky. Překlad David Mik. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2010. 415 s. Paprsek; sv. 18.

ISBN 978-80-87256-04-6.
 
Gadamer, Hans-Georg. Problém dějinného vědomí. Překlad Jiří Němec a Jan Sokol. Druhé, opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2019. 99 stran. Oikúmené. Malá řada; svazek 23.
ISBN 978-80-7298-359-9.
 
Gadamer, Hans-Georg. Pravda a metoda II: dodatky, rejstříky. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2011. 471 s. Paprsek; sv. 19.ISBN 978-80-87256-44-2.

Gadamer, Hans-Georg. Aktualita krásného: umění jako hra, symbol a slavnost. Překlad David Filip. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2003. 86 s. Delfín; sv. 45. ISBN 80-86138-48-8.

HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk: německo-česky. 2., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2006. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 80-7298-165-X.

Ricœur, Paul. Úkol hermeneutiky: eseje o hermeneutice. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2004. 41 s. Parva philosophica; sv. 14. ISBN 80-7007-185-0.

 

Seminář N. Pelcové:

Prameny:

Komenský J. A., Masaryk T.G., Rádl E., Klíma L., Patočka J., Kohák E.,

Sekundární literatura:

Zouhar, J.: Dějiny českého filosofického myšlení do roku 1968. Academicus, Brno 2008.

KOHÁK, Erazim. Domov a dálava: kulturní totožnost a obecné lidství v českém myšlení. 3., nezměn. vyd. Praha: Filosofia, 2013. 422 s. ISBN 978-80-7007-401-5.

PATOČKA, Jan. Česká vzdělanost v Evropě. Praha: Václav Petr, 1939. 37, [I] s. Svazky úvah a studií; č. 6.

PELCOVÁ, Naděžda, ed. a HOGENOVÁ, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. 332 s.ISBN 978-80-7290-515-7.

PELCOVÁ, Naděžda, ed. a HOGENOVÁ, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě II. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 206 s.ISBN 978-80-7290-627-7.

SLOVNÍK ČESKÝCH FILOSOFŮ [ONLINE]. BRNO: KATEDRA FILISOFIE FF MU BRNO, 1998. [CIT. 2017-02-22]. DOSTUPNÉ Z: HTTP://WWW.PHIL.MUNI.CZ/FIL/SCF/KOMPLET.

 

 

https://filozofie.phil.muni.cz/vyzkum/publikace/scf/abecedni-seznam

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (11.09.2021)

Seminář dr. Rybáka

1. Problém vzdělání a výchovy

2. Mathésis a mathématické struktury vědění

3. Vědění a tradice

4. Jak dochází k rozdělení na vzdělání a výchovu?

5. Předpoklady moderní pedagogiky

6. Novověký svět a člověk - subjektivita

7. Scholé - u vybraných myslitelů (Platón, Aristotelés, Marx, Husserl)

8. Svoboda a myšlení

9. Problém vědy

10. Žitý svět a idealizace

11. Proměna světa na planetu

12. Poslední kritická bitva

 

Seminář. dr. Zichy

1. Specifika filosofování - filosofické myšlení jako problém;

2. Místo intepretace v humanitním vzdělávání; netodologie humanitních věd a hermeneutika;

3. Dějinné zlomy v heremenutickém myšlení;

4. Uvedení do problematiky filosofické hermeneutiky;

5. Významové souvislosti témat Člověk - Myšlení - Řeč

6. Porozumění jako problém - jeho struktura (hermeneutický kruh)

7. Otázka vztahu pravdy a metody

8. Hermeneutika a dějiny (dějinné vědomí)

9. Možnosti intepretace filosofického textu

10. Otázka intepretace uměleckého díla

11. Běásnění, pravda a hermenutika

12. Hermeneutika a pedagogická praxe

 

Seminář BIa N. Pelcové:

Komenského labyrint světa, pansofie a pojetí výchovy jako emendace

Masarykovo pojetí krize a Ideály humanitní

Rádlova Útěcha z filosofie a kritika vzdělávání

Patočkovo pojetí výchovy a vzdělávání, výchova jako životní pohyb

Paloušovo pojetí výchovy a vzdělanosti

 

Seminář BIb N. Pelcové:

Machovcovo pojetí smyslu lidského života a dialog mezi křesťany a marxisty

Kosík Karel a hledání autentického a neautentického pobytu

Jaroslava Pešková  Já, člověk

Jan Sokol a jeho základy filosofické antropologie

Bělohradský od Krize eschatologie neosobnosti k myšlení pozdní doby

 

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (11.09.2021)

Seminář D. Rybáka:

Kolokviální zkouška, při níž bude muset student prokázat porozumění problémům probraným na semináři.

Referát a kritika jedné vybrané kapitoly z knihy:

RYBÁK, David. Fenomenologické redukce a vzdělání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4336-6.

 

Seminář Z. Zichy:

Písemná intepretace vybrané pasáže ze čtených titulů a její obhájení při pohovoru, nebo intepretativní referát v semináři.

 

Seminář N. Pelcová:

Aktivní účast na seminářích a průběžné plnění zadaných úkolů (např. předběžné seznámení se s textem a jeho kritická analýza, vypracování dílčí interpretace problému, referát o autorovi ad.).

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html