SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to the Study - OPBX2O101A
Title: Úvod do studia
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (6)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (31.08.2017)
The aim of the course is to introduce students to basic assumptions, methodological foundations and specific methods of social science investigation. The course is focused on the genesis of the origins of social science in the 19th century and their connections to current social phenomena, and theoretical or practical need as a consequence of historical development of society.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (14.08.2019)

Absolvent kurzu Úvodu do ZSV

  • je seznámen se stujním prostředím Pedagogické fakulty UK, je schopný získávat informace týkajícího studia a využívat služby související se studiem (studijní oddělení, knihovny, databáze, poradenská centra);
  • je obeznámen s KOVF a se svým studijním programem, jeho charakterem, strukturou a průběhem;
  • orientuje se v základních prostředcích a postupech obeně uplatňovaných v rámci studia: především dokáže náležitým způsobem pracovat s informacemi - rozumí nárokům na odbronou studentskou práci, zná základní pravidla a doporučení pro její vypracování, dokáže v textu uvádět cizí myšlenky a bibliografické údaje, rozliší tvůrčí činnost od plagiátorství, vyhladává prameny v českých a mezinárodních databázích, je s to vyhotovovat excerpta, konspekty, anotace, abstrakty, recenze;
  • rozlišuje mezi různými druhy textů, uvědumeje si rozdílné nároky na jejich četbu a intepreataci;
  • má základní povědomí o specifikách společenských věd a filosofie (o jejich jejích metodologických základech);
  • uvědomuje si význam společenskovědního vzdělávání a jeho etický rozměr.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (30.09.2020)

V době, kdy nebude možné vyučovat kontaktně, bude výuka probíhat bezkontaktně, a to jak synchronně, tak asynchronně. Synchronní výuka bude probíhat v MS Teams, asynchronní výuka bude podpořena studijní opopou v moodlu a bude též částečně realizována v MS Teams. Synchronně budou probíhat především přednášky, též některé semináře či konzultace.

Adresa kurzu v MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7a024a04badb4e36a8e14ded00b6549b%40thread.tacv2/conversations?groupId=670b83b9-94a3-4f5a-a848-30066d5fc23a&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d ; K přihlášení do MS Teams se používají tytéž údaje jako do přihlášení do Office 365, tedy fakultní email a heslo k němu - viz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/fakultni-email-pro-studenty/ . 

Adresa kurzu v Moodlu UK 1: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7514 (kód předmětu: 7514); Přihlášení do moodlu proběhne samopřihlášením studentů, kteří se do kurzu přihlásí do své skupiny (A-D; dle semináře, v němž jsou zapsání) za použítí hesla, jež obdrží od vyučujícího. K přihlášení do Moodle UK 1 se uplatňují tytéž přihlašovací údaje jako do SIS/CAS. 

Studijní nároky na studující se u tohoto předmětu neliší v závislosti na tom, zda je výuka realizována prezenčně, hybridně či distančně.

První setkání kurzu proběhne distančně dne 8.10. 2020 od 8:00. Doporučujeme přihlásit se cca 5 minut před zahájením schůzky. Pro toto setkání není nezbytné být přihlášen a též není třeba použít MS Teams aplikaci, pokud využijte prohlížeč MS Edge. Adresa setkání:  https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a7a024a04badb4e36a8e14ded00b6549b%40thread.tacv2/1601301625140?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d . (Další přednášky budou přístupné na téže adrese.)

Adresa pro setkávání v jednotlivých seminářích:

Seminář A - lichý od 9:40: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a6c7679e06fc24e19be670dc83bd91177%40thread.tacv2/1601302121133?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d

Seminář B - lichý od 11:20: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a6b21d31b818d4be188f9c1ce2d6359f3%40thread.tacv2/1601303021595?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d

Seminář C - sudý týden od 9:40: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a3258b489ed084fdea8e286ead0528d6c%40thread.tacv2/1601303498991?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d

Seminář D - sudý od 11:20: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a0c4f0e335e4a464fa25c4afa82bb9ef5%40thread.tacv2/1601303671048?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d

 

.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (16.08.2019)

 Základní literatura a zdroje informací (Názvy klíčových publikací jsou tučně zvýrazněny.)

a) k uvedení do studijního prostředí PedF UK

  • Jak se zorientovat ve studiu na Pedagogické fakultě. Elektornická a pravidelně aktualizovaná publikace přístupná na adrese: http://pages.pedf.cuni.cz/pedinfo/ .

b) k rozvoji akademických dovedností

  • ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. V Olomouci: Votobia, 1997 [cit. 2019-08-13]. Velká řada. ISBN 80-7198-173-7. (Dostupné prostřednictvím E-prezenčky: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html)
  • ZBÍRAL, Robert. Příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Praha: Linde, 2009. ISBN 978-80-7201-779-9. (Dostupná na adrese: https://is.muni.cz/el/1422/jaro2017/MVV42K/um/Zbiral_prirucka.pdf )
  • ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky / Jadwiga Šanderová ; spolupracovala Alena Miltová. 2005. ISBN 9788086429403.
  • Meško, Dušan a kol. Akademická příručka. 1. české upr. vyd. Martin: Osveta, 2006. 481 s. ISBN 80-8063-219-7. (Náhled obsahu: https://cache.obalkyknih.cz/file/toc/391506/pdf) - Komentář: podrobnější uvedení do prezentačních dovedností (pro náročnější)

 

 b) k uvedení do problematiky společenských věd
  • Nussbaum, Martha Craven. Ne pro zisk: proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Překlad Otakar Vochoč. Vydání první. Praha: Filosofia, 2017. 273 stran. Dnešní svět; svazek 3. ISBN 978-80-7007-489-3.
  • FAY, Brian. Současná filosofie sociálních věd: multikulturní přístup. Praha: SLON, 2002. Studijní texty. ISBN 80-86429-10-5.
  • Krámský, David a kol. Humanitní vědy dnes a zítra: [věnováno památce paní profesorky Jaroslavy Peškové]. Liberec: Katedra filosofie Technické univerzity v Liberci, 2007. 365 s. Res humanae.
  • KRÁMSKÝ, David. O povaze humanitních věd: k etickým a metodologickým východiskům humanitněvědního poznávání. Liberec: Bor, 2008. Res humanae. ISBN 978-80-86807-75-1. ISBN 978-80-86807-33-1.
  • Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy: vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005. 339 s. ISBN 80-200-1304-0.
  • Halík, Tomáš et al. K čemu dnes humanitní vědy?. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta ve vydavatelství Togga, 2008. 99 s. ISBN 978-80-86807-33-1. ISBN 978-80-7308-234-5.
  • BOD, Rens. A new history of the humanities: the search for principles and patterns from Antiquity to the present / Rens Bod. 2013. ISBN 9780199665211.
  • Webové stránky Stanford Humanities Center(Stanford University, Stanford, California) - http://shc.stanford.edu/what-are-the-humanities
 

Další vybraná doporučená literatura k souvislosti ubiverzity, společenských věd a vzdělání:

  • HOGENOVÁ, Anna a Michal SLANINKA. Žít z vlastního pramene: rozhovory o životě a filosofii s Annou Hogenovou / Anna Hogenová, Michal Slaninka. 2019. ISBN 9788075301642.
  • JIRÁSKOVÁ, V. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žákyDíl 2, Péče o obec (o polis). Praha : Eurolex Bohemia, 2004, 2004. ISBN: 80-86861-29-5.
  • JIRSA, Jakub. Idea univerzity. Praha: Academia, 2015. XXI. století. ISBN 978-80-200-2375-9.
  • KOŤA, Jaroslav et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 190 s. ISBN 80-86861-30-9.
  • KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann & synové, 1995. 199 s. ISBN 80-238-0473-1.
  • KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. 125 s. XXI. století; sv. 4. ISBN 978-80-200-1677-5.
  • PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2.
  • PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
  • PELCOVÁ, N. Vzorce lidství : filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.
  • PELCOVÁ, Naděžda et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 3, Péče o jazyk a komunikaci: (péče o logos jako smysluplnou řeč). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 289 s. ISBN 80-86861-28-7.
  • PEŠKOVÁ, Jaroslava et al. Vybrané spisy Jaroslavy Peškové. Praha: Pro Univerzitu Karlovu v Praze, Pedagogickou fakultu vyrobilo vydavatelství a nakl. Kreace, 2010. 184 s. ISBN 978-80-902125-6-5.
  • Rybák, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2019. 195 stran. ISBN 978-80-7603-015-2.
  • SVOBODOVÁ, Zuzana et al. Důstojně a radostně: příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012. 158 s. ISBN 978-80-86057-75-0.
  • ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7290-658-1.
Teaching methods -
Last update: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D. (31.08.2017)

In the seminars, students will adopt basic methods of scientific work, such as creating bibliography, research, working with literature, interpreting texts, critical apparatus or abstract.

The seminar assignments will focus on writing academic text and on  the basic principles of studying social sciences.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (14.08.2019)

Ústní zkouška má charakter pohovoru, během něhož student prokazuje své snalosti v rozsahu tematiky kurzu (přednášky a prostudovaná literatura) a obhajuje seminární práci.

 

  1. Univerzita. univerzitní vzdělávání a studium společenských věd - jejich význam, smysl;
  2. Charakteristika studia ZSV - jeho nároky a úkoly;
  3. Vybrané útvary: anotace, abstrakt, resumé, excerpta, konspekt, recenze, odborný text a jeho znaky, esej, umělecké dílo.
  4. Zásady vypracování odborných studentských prací (seminárních a bakalářských);
  5. Uvádění vlastních a cizích myšlenek v odborném textu, zápis bibligrafických údajů;
  6. Práce s prameny, jejich druhy, reflexe kvality pramenu, katalogy a databáze; specifické nároky pro čtení a intepretaci různých typů textů (např. dle oboru)
  7. Ústní referáty a jejich struktura, zásady přípravy ústní a digitální prezentace;
  8. Charakteristika společenských věd a jejich specifika (filosofie, společenské vědy, přírodní vědy...)
  9. Společnské vědy a jejich různé metodologické přístupy (otázka vychází z četby studenta)
  10. Reflexe vybraných témat z prostudované literatury (otázka na základě četby)

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (16.08.2019)

Tematické okruhy Úvodu do studia ZSV je možné rozčlenit do tří oblastí, jež představují uvedení do

  • A) akademického studijního prostředí a obeznámení se širším kontextem univerzitní vzdělanosti
  • B) organonu společenskovědního studenta (rozvoj akademických dovedností potřebných ke studiu společenských věd a filosofie);
  • C) problematiky humanitních věd, tedy do reflexe povahy společenských věd a základů jejich metodologie;

Uvedení do první oblasti pomáhá studentům lépe porozumět specifikám (univerzitního) studia, zorientovat se ve studijním prostředí pedagogické fakulty a seznámit se Katedrou OVF a studijním programem. Druhá a třetí oblast tematických okruhů se úzce vztahují k metodologii společenských věd, přičemž druhá oblast je orientována prakticky a poskytuje studentům příležitost získat základní znalosti a dovednosti potřebné k dalšímu studiu, část třetí je spíše teoretická - je stručným úvodem do hlubší reflexe společenských věd, bez níž studium společenských věd moho být redukováno jen v seznamování se s disparátními okrsky jednotlivých věd.

Osnova tematických okruhů výuky Úvodu do studia ZSV

  1. (A) Seznámení s akademickým prostředím a s ideou univerzity;
  2. (A) Seznámení se studijním prostředím pedagogické fakulty (mimojiné též s její strukturou, organizací, studenskými spolky, akademickým senátem, s knihovnou PedF UK);
  3. (A) Seznámení s koncepcí studia, se studijním programem ZSV a se zásadními okolnostmi studia (např. informace k požadavkům na plnění bakalářské práce, inforamce k bakalářským zkouškám apod);
  4. (B) Studium společenských věd - jeho specifika, vybraná doporučení týkající se studia a učení; myšlení a čtení ve filosofii a společenských vědách - interpretace a její podoby (hermeneutika);
  5. (B) Odborný písemný projev (jeho styly a druhy) a práce s informacemi (anotace, abstrakt, resumé, excerpta, seminární práce, esej)
  6. (B) Zásady vypracování seminární práce a bakalářské práce; uvádění vlastních a přejatých poznatků, práce s prameny v písemném projevu, plagiátorství a autorská etika;
  7. (B) Druhy pramenů, katalogy a databáze;
  8. (B) Ústní referáty, prezentace, kooperace, síťování;
  9. (C) Teoretické uvedení do problematiky společenských věd; charakteristika společenských věd; filosofie, duchovědy a přírodní vědy; odvaha myslet, tázání;
  10. (C) Vybrané základní perspektivy/paradigmata (s ohledem na dějiny); scientismus, fenomenologie, hermeneutika, neomarxismus a kritická teorie, postmoderní myšlení;
  11. (C) Společenské vědy a vzdělávání (filosofie výchovy a pedagogika).
Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (14.08.2019)

Do 14 dní od počátku semestru se studenti přihlásí do prostředí digitální podpory tohoro předmětu na Moodlu UK 1): https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7514 .

Server Moodle UK 1 je dostupný pro studenty a učitele Univerzity Karlovy. Pokud ještě nejste zaregistrování, přihlašte se pomocí svého osobního čísla a hesla pro CAS
(více info zde https://ldap.cuni.cz/index.php ), účet vám bude vytvořen automaticky.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (14.08.2019)

Splnění předmětu Úvod do studia je zakončeno zkouškou a oceněno 4 kredity, studijní zátěž odpovídá cca 100 hodinám.

Student obdrží absolvuje předmět, pokud splní níže uvedené dílčí požadavky (či po dohodě s vyučujícím jejich ekvivalenty) a svými znalostmi a dovednostmi prokáže svoji připravenost na další studium.

Dílčí požadavky k zakončení prředmětu:

  • aktivní účast na seminářích a kooperace se studenty v rámi seminářů;
  • průběžné plnění zadaných úkolů a samostudium (četba dvou povinných titulů /v seznamu literatury sjou uvedeny tučně/ a jednoho volitelného)
  • včasné odvezdání zápočtové práce a její obhájení během zkoušky.
  • ústní zkouška, na keré student prokazuje obeznámenost s tématy přednášek a obhajuje seminární práci

S charakterem zápočtové práce jsou studenti seznámeni na počátku semestru. Pro potřeby tohoto předmětu je za zápočtovou práci obyvkle považováno portfolio sestávající především z průběžných a celosemestrálních úkolů, jež studenti v rámci předmětu plní, případně může mít zápočtová práce povahu seminární práce či projektu.

Zápočtovou práci studenti odevzávají elektornicky (prostřednictvím e-mailu, moodlu či sdíleného prostředí) - bližší informace obdrží v průběhu semestru.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html