SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Orbis Pictus II - OPBW2V135B
Title: Orbis pictus II
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBW2V133B
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)
Kurs se zaměřuje na otevřené chápání mnohačetných funkcí obrazu či artefaktu v současné kultuře, na reflexi animační praxe v kulturních institucích a posléze na tematizaci a konceptovou analýzu specifického edukačního modelu. Výstupem kursu je vytvoření skupinového návrhu vzdělávacího projektu, umožňujícího zprostředkování kulturního produktu/artefaktu publiku různého věku a zájmů. Individuálními prvky projektu jsou scénáře animačních aktivit a editace edukačních materiálů pro muzeum/galerii.
Descriptors - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)

Kurs: 2 kredity: 1 kredit = 25 - 30 hodin práce

8 hodin přímé výuky

25 hodin plnění průběžných úkolů

10 hodin studium literatury a práce se zdroji

10 hodin zpracování portfolia a prezentace

Literature - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture). International Journal of Education through Art. Vol. 5. No 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234

FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369.

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání/(Discourses of Art and Education). Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)

KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.

www.upm.cz (edukace).

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M. Výtvarná výchova – návod k použití. (2013) Kapitola 11. Str. 376 – 397. In SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.

HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.

Fotoaparát, rekordér, terénní deník, informovaný souhlas kurátorů edukačního programu a účastníků programu (školy, vyučující, žáků nebo zákonných zástupců).

Course completion requirements - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)

Studenti se detailně seznámí s výstavou (podle aktuální situace) a předloží kolaborativní návrh vlastního modelu pro definovanou skupinu návštěvníků. Individuálně vytvoří návrhy scénářů animačních vstupů nebo segmentů programu.
Na malých monitorovaných skupinách návštěvníků – dobrovolníků budou program realizovat. Skupina bude ověřovat nosnost jednotlivých segmentů programu, průběh bude dokumentován.
Studenti předloží portfolia z terénu a představí ostatním studentům kursu vybrané problémy edukačního programu ve formě 10 minutové pracovní prezentace.
Výběr problémových bodů bude konzultován s vyučujícím/ kurátorem edukace příslušné kulturní instituce.
Revidovaná prezentace bude zařazena do portfolia studenta, včetně pedagogické reflexe v min. rozsahu 1NS, k odevzdání na konci kursu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html