SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Education in Social and Therapeutic Practice II - OPBW2V134B
Title: Výtvarná výchova v sociální a terapeutické praxi II
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBW2V132B
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (26.01.2023)
Předmět rozvíjí profesní kompetence budoucích pedagogů ve smyslu vědomého zacházení s výtvarným výrazem a jeho reflexí v širších kulturních, společenských a uměleckých souvislostech. Specifickým rysem předmětu je reflektivní dialog a vzájemné prolínání umělecké a osobnostní problematiky. Studenti jsou sebezkušenostní formou seznámeni s různými tvořivě expresivními technikami arteterapie a artefiletiky. Teoretické poznatky z oblasti arteterapie a artefiletiky ověří v rámci výtvarných aktivit pro různé cílové sociální skupiny společnosti, např. ve smyslu pozitivní prevence psycho-sociálních patologií, včetně rasové nebo interkulturní nesnášenlivosti či ve smyslu mezigeneračního porozumění.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (26.01.2023)

GOODMAN, N.: Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa, 1996.

HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele: Pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: PedF UK v Praze, 2001.

KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.

LANDISCHOVÁ, E. Teorie a praxe arteterapie. Taneční a výtvarné formy. Praha: PedF UK, 2007.

SEMARÁD, J.; JURÁČKOVÁ, I.; ŠÍMA, V. Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové, Gaudeamus, 2007.

SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Karolinum 1997.

SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J. Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.

SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007.

SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta 2001, 2004.

SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014.

SOCHOR, P. Člověk s postižením a výtvarná tvorba od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015.

ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Mezigenerační porozumění ve výtvarné pedagogice pro seniory. In Horáček, R., Zálešák, J. (ed.). Veřejnost a kouzlo vizuality, sborník ke konferenci INSEA, Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 285-290. ISBN 978-80-210-4722-8.

ZICHA, Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy: Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1981.

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (26.01.2023)

V případě, že bude KVV nucena omezit nebo rušit prezenční výuku, bude výuka v předmětu zajištěna distančně pomocí aplikace MS Teams.

Aplikace je všem studentům řádně zapsaným na PedF UK zdarma k dispozici, viz tento odkaz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/.

Výuka bude v semináři/přednášce nastavena tak, aby ji bylo možné plnit v případě nutnosti distančně a podmínky k zakončení předmětu se nebudou měnit.

Aktuální podmínky k zakončení předmětu budou představeny na prvním semináři nebo na první přednášce.

V případě distanční výuky budou aktuální požadavky uloženy v dokumentu INFORMACE.doc v týmu v MS Teams.

Prosím studentky a studenty, aby si aktualizovali e-mailové adresy, aby bylo možné je kontaktovat a informovat.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (26.01.2023)

Aktivní účast studentů ve výuce z důvodu sebezkušenostního charakteru výuky. Příprava a rozpracování expresivních aktivit pro konkrétní sociální skupinu. Reflektivní bilance konkrétních aktivit. Návrh, prezentace a obhajoba expresivních výtvarných činností s konkrétní sociální skupinou. Příprava, strukturace a reflexe těchto aktivit. Vymezení edukačních a terapeutických cílů ve vztahu ke konkrétní oblasti intence výtvarné výchovy.
Prezentace a obhajoba vlastních návrhů výtvarných činností s intencí ve vztahu ke konkrétní sociální skupině v rámci kolokvia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html