SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Children's Artistic Expression - OPBW2V106A
Title: Dětský výtvarný projev
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBW2V111A
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (03.02.2021)
Vznik a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího. Výchovné a vzdělávací aspekty výtvarného projevu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte. Výtvarná, psychologická a osobnostní typologie. Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání možností vizuálního vyjádření. Osobnostní, individuální a kulturní kontexty. Formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost).
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.02.2020)

Seznámení s teoriemi i praxí v oblasti dětského výtvarného projevu, jeho charakteristickými rysy a vlivy, které na něj působí. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího. Výchovné a vzdělávací aspekty výtvarného projevu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte. Výtvarná, psychologická a osobnostní typologie. Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání možností vizuálního vyjádření. Osobnostní, individuální a kulturní kontexty. Formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů.

Základní orientace posluchače v oblasti dětského výtvarného projevu, probuzení zájmu o vlastní výzkum i počátky pedagogického pohledu. 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.02.2020)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky
BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: MU, 1999.

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H + H, 2008.

GOMBRICH, E.: Umění a iluze, Praha: Odeon

HAZUKOVÁ, H.: ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005.

PIAGET, J.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997

SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Praha: Ped F UK, 1993.

UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN 1976.

 

Doporučená studijní literatura 
CASSIRER, E.: Filosofie symbolických forem, Oikoymenh, Praha, 1996.

CASSIRER, E.: Esej o člověku. Pravda. Bratislava, 1977.

DACEY, J. S.: LENNON, K.H., Kreativita, Grada Publishing, Praha, 2000.

DRVOTA, S.: Osobnost a tvorba, Praha: Odeon, 1973.

FREUD, S.: O člověku a kultuře, Praha: Odeon, 1990. ISBN 80-207-0109-5

HUYGHE, R., Řeč obrazů. Praha: Odeon, 1973. 

KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L.: Dětská kresba v psychologickém výzkumu, Univerzita Karlova, Praha, 2005.

KULKA, J., Psychologie umění, Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2329-7.

LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů, Praha, Odeon, 1989.

LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN 978-80-247-1284-0.

READ, H.: Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967.

ŠIKL, R., Zrakové vnímání, Praha: Grada 2013, ISBN 978-80-247-3029-5.

ŠINDELÁŘ, D., Myšlení v obrazech aneb obrazy myšlení, Odeon, Praha, 1986.

ZUSKA, V.: Mimésis – fikce – distance. K estetice XX. století, Triton, Praha, 2002

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (31.01.2021)

V době distanšní výuky setkává na platformě MS Teams. Přednášky, samostatná práce - studium literatury, prezentace seminárních prací 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (03.02.2019)

1) Spontánní výtvarný projev dítěte jako součást vývoje kognitivních funkcí;  výchovné a vzdělávací aspekty výtvarného projevu

2) Vývoj myšlení, poznávání a výtvarného projevu v raném dětství - senzomotorické období; rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte

3) Počátky symbolického myšlení a vyjadřování; sémiotická funkce, její podoby a počáteční vývoj

4) Výtvarný projev v předškolním věku;  

5) Výtvarný projev raného školního věku; možnosti a podoby dětského realismu; setkávání se skutečností, objevování a poznávání možností vizuálního vyjádření

6 - 7) Výtvarná a osobnostní typologie, možnosti a meze jejich využití;  osobnostní, individuální a kulturní kontexty

8 - 9) Nástup a projevy tzv. krize dětského výtvarného projevu; prostor pro vliv pedagoga; metody překlenutí

10 - 12) Výtvarný projev v období dospívání; formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (31.01.2021)

Aktivní účast na onli setkávání, průběžné plnění zadaných úkolů, seminární práce a její prezentace na semináři.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html