Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (04.03.2019)
The course is intended as a focused preparation of a didactic part of bachelor thesis, it is based on the reflection of artistic contents of student bachelor or diploma theses and their didactical transformation for pupils of elementary, middle and high schools. It develops professional competences of future educators in terms of reflecting artistic content in wider cultural and social contexts, in the context of art, visual studies and art pedagogy.
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (01.10.2019)
Předmět je koncipován jako soustředěná příprava didaktické části bakalářské práce, je založen na rozvíjení a reflexi uměleckých obsahů bakalářských prací studentů a jejich didaktické transformace pro žáky ZŠ, SŠ a ZUŠ. Připravuje studenty na rozvíjení jejich profesních kompetencí ve smyslu vědomého zacházení s uměleckými obsahy a jejich reflexí v širších kulturních a společenských souvislostech, v kontextech umění, vizuálních studií i pedagogiky umění.
Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
CARTWRIGHT, L. STURKEN, M. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2010. BRÜCKNEROVÁ, K. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011. BLÁHA, J. Tvar prostor a čas I/1,2. Praha: Togga, 2012, 2013. FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní a galerijní edukace 1. Vlastní cestou k umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze). FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. Praha: UK Praha Ped F, 2001. ROESELOVÁ, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2014. UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
HAZUKOVÁ, H.: ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005. KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003. ŠOBÁŇOVÁ, P.: a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (01.10.2019)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
CARTWRIGHT, L. STURKEN, M. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2010. BRÜCKNEROVÁ, K. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011. BLÁHA, J. Tvar prostor a čas I/1,2. Praha: Togga, 2012, 2013. FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní a galerijní edukace 1. Vlastní cestou k umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze). FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. Praha: UK Praha Ped F, 2001. ROESELOVÁ, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2014. UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
HAZUKOVÁ, H.: ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005. KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003. ŠOBÁŇOVÁ, P.: a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
continuous participation (Z)
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.10.2019)
zápočet
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (13.09.2021)
zápočet - vypracovaná tematická řada založená na didaktické transformaci vybraného uměleckého díla/ umělce. V případě prezenční výuky prezentovaná na semináři, v případě výuky distanční sdílená online + návrh a didaktická transformace výkuky vv pro samostatnou domácí práci žáků vybraného stupně školy. Aktivní účast na seminářích