SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Orbis Pictus 2 - OPBW1V144A
Title: Orbis pictus 2
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBW1V118A
Annotation -
Last update: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)
The course focuses on understanding of multiple image or artefact functions in contemporary culture, the reflection of animation practice in cultural institutions, and then thematization and concept analysis of a specific educational model. The outcome of the course is creation of a group proposal for an educational project, enabling mediation of a cultural product / artefact to an audience of different ages and interests. Scenarios of animation activities and editing of educational materials for a museum/gallery are the individualized elements of this project.
Descriptors - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)

Kurs: 3 kredity: 1 kredit = 25 - 30 hodin práce

18 hodin přímé výuky

15 hodin plnění průběžných úkolů

15 hodin studium literatury a práce se zdroji

30 hodin zpracování portfolia a prezentace

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (21.02.2022)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture). International Journal of Education through Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234
FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369.
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání/(Discourses of Art and Education). Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní a galerijní edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2.
Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)
KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.
Kottová, K.: Instituce a divák, Praha: Display, 2019. Str. 69. ISBN 978-80-906381-8-1Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz
www.upm.cz (edukace)

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., : Metodiky realizace muzejní a galerijní edukace. NAKI MKČR 2011 – 2013, https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-102.html

FULKOVÁ, M.: Výtvarná výchova – návod k použití. (2013) Kapitola 11. Str. 376 – 397. In SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
Horizon2020 AMASS

V případě individuální návštěvy kulturní instituce: Fotoaparát, rekordér, terénní deník, informovaný souhlas kurátorů edukačního programu a účastníků programu (školy, vyučující, žáků nebo zákonných zástupců).

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (29.01.2021)

- analýza a reflexe příkladů animační praxe a specifických edukačních modelů v kulturních institucích

- návštěvy vybraných galerií a muzeí

- konceptová analýza edukačního modelu

- didaktická transformace kulturního obsahu

- návrh vzdělávacího programu 

Course completion requirements - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)

zápočet

Podmínky: aktivní účast v dialogu, výstavba a prezentace odborného portfolia, plnění průběžných zadání

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html