SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Education in Social and Therapeutic Practice 2 - OPBW1V134A
Title: Výtvarná výchova v sociální a terapeutické praxi 2
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBW1V126A
Annotation -
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (05.10.2022)
The course develops professional competencies of future teachers in the sense of conscious treatment of a visual expression and its reflection in a wider cultural, social and artistic contexts. A unique feature of the course, is a reflective dialogue and mutual interplay of artistic and personality issues. Students are acquainted with various creative techniques of art therapy and artefiletics. The theoretical knowledge of art therapy and artefiletics is tested in the framework of creative activities for various social groups, for example in the sense of positive prevention of psychosocial pathologies, including racial or intercultural intolerance or intergenerational understanding.
Literature -
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (05.10.2022)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

GOODMAN, N.: Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa, 1996.
HOPF, A.: Sociální pedagogika pro učitele: Pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: PedF UK v Praze, 2001.
KRAUS, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
LANDISCHOVÁ, E.: Teorie a praxe arteterapie. Taneční a výtvarné formy. Praha: PedF UK, 2007.
SEMARÁD, J.; JURÁČKOVÁ, I.; ŠÍMA, V.: Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové, Gaudeamus, 2007.
SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Karolinum 1997.
SLAVÍKOVÁ, V., HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S.: Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007.
SLAVÍK, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta 2001, 2004.
SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH S.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014.
SOCHOR, P.: Člověk s postižením a výtvarná tvorba od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
ŠICKOVÁ-FABRICI, J.: Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke
všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Mezigenerační porozumění ve výtvarné pedagogice pro seniory. In Horáček, R., Zálešák, J. (ed.). Veřejnost a kouzlo vizuality, sborník ke konferenci INSEA, Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 285-290. ISBN 978-80-210-4722-8.
ZICHA, Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy: Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1981.

 

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (05.10.2022)

Examination

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (05.10.2022)

- reflektovaná tvorba

- refllektivní dialog

- konstruktivistické pojetí výtvarné výchovy

- individualní x sociální konstruktivismus

- sociokognitivní konflikt

- koncept x prekoncept

- artefiletika

- analýza vizuálního vyjádření 

- využití odlišných kulturních habitů ve výtvarné výchově

- porozumění jinakosti skrze společnou tvorbu a reflektivní dialog

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (05.10.2022)

V případě, že bude KVV nucena omezit nebo rušit prezenční výuku, bude výuka v předmětu zajištěna distančně pomocí aplikace MS Teams.

Aplikace je všem studentům řádně zapsaným na PedF UK zdarma k dispozici, viz tento odkaz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/.

Výuka bude v semináři/přednášce nastavena tak, aby ji bylo možné plnit v případě nutnosti distančně a podmínky k zakončení předmětu se nebudou měnit.

Aktuální podmínky k zakončení předmětu budou představeny na prvním semináři nebo na první přednášce.

V případě distanční výuky budou aktuální požadavky uloženy v dokumentu INFORMACE.doc v týmu v MS Teams.

Prosím studentky a studenty, aby si aktualizovali e-mailové adresy, aby bylo možné je kontaktovat a informovat.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (05.10.2022)

Aktivní účast v seminářích  min. 70% (vzhledem k sebezkušenostnímu charakteru semináře).

Vypracované úkoly zadávané během semestru v portfoliu.

Vypracovaná reflektivní bilance a didaktický úkol.

Absolvování závěrečného pohovoru.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html