SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Dialogues with School 1 - Reflective Seminar for Teacher's Practice - OPBW1V133A
Title: Dialogy se školou 1- reflektivní seminář k praxi
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBW1V109A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (04.03.2019)
The aim of the course is to give students a chance to make a collective analyses of notes from practice to define complex professional art teacher competence, from concept ideas to use in practice using approach comparisons of experienced teacher and a beginner trainee. Students will recognize their own professional competences and professional competences of faculty teachers by the method of action research. The analyses of lessons will form a basis for systematical work leading towards an idea of personal approach to lecturing. Acquiring and applying methods of action research.
Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.
HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995.
HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000.
HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002.
HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU 2013.
KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.
UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál, 1999.
SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., HAJDUŠKOVÁ, L.: Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogická orientace, 2010 (4), s. 69–91.
SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M.: Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)

continuous participation (Z)

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (13.09.2021)

Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů - analýzy konkrétních fenoménů z praxe, zápočet na základě portfolia a prezentace. V případě distanční výuky online sdílení + analýza distanční výuky na konrétní škole (u konkrétního žáka - kazuistika) 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html