Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)
The aim of this course is to introduce students to the potential of contemporary art education in the field of social working and therapy, which is still often used insufficiently. Attention is paid to methodology of art education and therapy in relation to various social groups in the society. Contemporary approach to art education as an expressive discipline offers techniques, strategies and methods, which are applied in the field of intercultural education and integrating diverse ethnic groups and minorities into mainstream society in the field of intergeneration comprehension, senior education, art education in sanitary facilities (hospitals, reform schools, public space, theater), education and therapy of mentally handicapped or in the field of pedagogy of spare time and healthy lifestyle, etc.
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)
Cílem předmětu je seznámení s potenciálem soudobé výtvarné výchovy v oblasti sociální práce a terapie, který je stále ještě nedostatečně využíván. Pozornost je věnována metodologii výtvarné edukace a terapie ve vztahu k různým sociálním skupinám společnosti. Soudobé pojetí umělecké edukace jako expresivního oboru nabízí postupy, strategie a metody, aplikovatelné v oblasti interkulturního vzdělávání a začleňování různých etnických skupin a minorit do majoritní společnosti, v oblasti mezigeneračního porozumění, edukace seniorů, výtvarné výchovy v sociálních zařízeních (nemocnicích, nápravném zařízení, ve veřejném prostoru, v divadle), edukace a terapie mentálně postižených či v oblasti pedagogiky volného času a zdravého životního stylu apod.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)
HOPF, A.: Sociální pedagogika pro učitele: Pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: PedF UK v Praze, 2001. KRAUS, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. LANDISCHOVÁ, E.: Teorie a praxe arteterapie. Taneční a výtvarné formy. Praha: PedF UK, 2007. SEMARÁD, J.; JURÁČKOVÁ, I.; ŠÍMA, V.: Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové, Gaudeamus, 2007. SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Karolinum 1997. SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003. SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S.: Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. SLAVÍK, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta 2001, 2004 SOCHOR, P.: Člověk s postižením a výtvarná tvorba od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ŠICKOVÁ-FABRICI, J.: Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.): Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Mezigenerační porozumění ve výtvarné pedagogice pro seniory. In Horáček, R., Zálešák, J. (ed.). Veřejnost a kouzlo vizuality, sborník ke konferenci INSEA, Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 285-290. ISBN 978-80-210-4722-8. ZICHA, Z.: Úvod do speciální výtvarné výchovy: Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1981.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)
V případě uzavření PedF UK z důvodu nařízení vlády ČR bude výuka vedena distanční formou - přes MS Teams.
-reflektovaná tvorba
-refllektivní dialog
-konstruktivistické pojetí výtvarné výchovy
-individualní x sociální konstruktivismus
-sociokognitivní konflikt
-koncept x prekoncept
-artefiletika
-analýza vizuálního vyjádření
-využití odlišných kulturních habitů ve výtvarné výchově
-porozumění jinakosti skrze společnou tvorbu a reflektivní dialog
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)
zápočet
Aktivní účast min. 70% (vzhledem k sebezkušenostnímu charakteru semináře),
včasné odevzdání seminární práce: reflexe vypracovaných úkolů zadávaných během semestru v portfoliu, včetně reflexe prostudované literatury