SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Visual Arts, Culture and Visual Literacy - OPBW1V125A
Title: Vizuální kultura, umění a vizuální gramotnost
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBW1V118A
Is co-requisite for: OPBW1V131A
Is pre-requisite for: OPBW1V140A, OPBW1V150B, OPBW1V135A, OPBW1V143A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (04.02.2022)
The course deals with mapping the socio-cultural space in which cultural artifacts are created and communicated, presents the dynamics of relationships and intersections of the semiotic domains of art and culture. It focuses on the visual arts in its current forms. From the perspective of contemporary theoretical approaches to visual studies and cultural studies, the content of the course is related to the issue of visual literacy, discursive conception of art education and the content domain of art curriculum focused on verifying communication effects. Students are acquainted with the basic pedagogical strategies that develop students' communication and interpretation skills, with emphasis on the methodology of providing ongoing verbal feedback.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

Po absolvování tohoto kurzu  budou studenti:

-rozumět a umět vysvětlit pojmy vizualita, vizuální kódy, intertextualita, vizuální kultura z perspektivy vizuálních a kulturálních studií

-rozumět a umět vysvětlit základní sémiotické pojmy- znak, semióza, denotace, konotace, mýtus, interpretace

-schopni provádět sémiotickou analýzu vizuálního sdělení (resp. sémantickou a kritickou interpretaci)

-rozumět základním výukovým strategiím rozvíjející interpretační dovednosti žáků

-rozumět  metodice poskytování verbální zpětné vazby v průběhu rozvíjení interpretačních dovedností žáků (učitelem, spolužáky, sebehodnocením)

-schopni vytvářet, třídit a přeskupovat vizuální portfolio k vybranému tématu a využívat jej ke své pedagogické činnosti

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

Přímá výuka

Přednášky: 24h

 

Nepřímá výuka

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 1h

Samostudium literatury (za semestr): 10h

Práce se studijními materiály (za semestr): 10h

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 12h

Příprava na zkoušku a zkouška:16h

Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

Základní studijní literatura 

Barthes, R. (2004). Mytologie. Praha: Dokořán.

Fulková, M. (2002). Když se řekne... vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, 42(4), 12–14.

Fulková, M. (2008). Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H.

Mirzoeff, N. (2012). Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia.

 

Doporučená studijní literatura

Bourriaud, N. (2004). Postprodukce. Praha: Tranzit.

Fišerová, Z. (2015). Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů (disertační práce). Dostupné z webových stránek Univerzity Karlovy: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/163565/

Kitzbergerová, L., Makovský, M., Pastorová, M., Uhl Skřivanová, V., Šobáňová, P., & Vančát, J. (2019). Podkladová studie. Výtvarná výchova [online]. Dostupné z webových stránek Národního ústavu pro vzdělávání:  http://www.nuv.cz/file/4302/

Onuscheck, M.; Marzano, R. J. & Grice, J. (2019).  The new art and science of teaching art and music. Bloomington: Solution Tree Press.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2021). In Opatření  ministra školství, mládeže a tělovýchovy,  kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.   Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56005/

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2017). Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017.pdf

Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Sturken, M., & Cartwright, L. (2010). Studia vizuální kultury. Praha: Portál.

Zálešák, J. (2011). Umění spolupráce. Praha, Brno: edice VVP AVU, MUNI Press.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2022)

Kurz je veden formou přednášek  a návazných seminářů, ve kterých je vždy teoretické téma problematizováno v praktických cvičeních prohlubujících studentovu orientaci v problematice a jeho komunikačně interpretační dovednosti. Všechna cvičení studenti uspořádávají v portfoliu, jehož obhajoba je součástí kolokviální zkoušky. V průběhu celé výuky jsou aplikovány metody formativního hodnocení (modelové učení, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, průběžná verbální zpětná vazba k vypracovávaným úkolům, a další).

V případě omezení prezenční výuky je kurs veden distanční formou přes aplikaci Microsoft Teams.

Tato platforma je studijní skupinou využívána ke sdílení studijních materiálů a vypracovávaných úkolů v portfoliu i v případě prezenční výuky.

Odkaz na MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aR2m8UsfEHJl0XqfNBQkRuk4CnTOovZ8bCNBsuUXMUIU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6d52230f-d91a-4415-8209-41d99db80914&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (21.02.2022)
  1. Vizualita, vizuální kultura, vizuální umění, vizuální studia
  2. Sémiotika, sémiotická analýza, interpretace
  3. Vizuální gramotnost a diskurzivní pojetí výtvarné výchovy
  4. Založení vizuálního portfolia a metody práce s jeho obsahy
  5. Výukové strategie pro rozvoj interpretační dovednosti ve VV
  6. Metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům při rozvoji jejich interpretační dovednosti
  7. Modelová hodina – interpretace vizuálního uměleckého díla ve třídním kolektivu, s důrazem na reflexi učitelské průběžné zpětné vazby a vrstevnické hodnocení
  8. Didaktická transformace vizuálních obsahů portfolia. Tvůrčí/materiálová interpretace
  9. Komentované prezentace studentských portfolií ve skupinách, odborná diskuse, vzájemná zpětná vazba,(editace, struktura, didaktické využití), sebehodnocení

V kurzu bude implementovaná metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

logolink:

  1. https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

Průběžné plnění zadaných úkolů do portfolia.

Zkouška, kolokvium.

Odborná skupinová diskuse nad vypracovanými portfolii, které studenti vytváří během semestru.

Bude ověřována odborná terminologie a také schopnost tvůrčím způsobem pracovat s portfoliem - editovat, seskupovat a interpretovat jeho různorodý obsah.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html