SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Children's Artistic Expression - OPBW1V102A
Title: Dětský výtvarný projev
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBW1V109A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (04.03.2019)
The origins and development of artistic expression, its characteristic features and their causes. Stages of child and adolescent art expression development. Upbringing and educational possibilities of artistic expression, development of intellectual, emotional and moral dispositions of a child. Visual, psychological and artistic typology, stages of development. Art education, encounter with reality, discovering and understanding possibilities of visual expression. Personal, individual and cultural contexts. Creating a perception of children's artistic expression (perceptions and responses to the impulses of art and culture, visual orientation and visual art thinking, diversity of expressions, creativity) in transformations of significant opinion streams.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (27.07.2017)

Poznání a pochopení zákonitostí vzniku a vývoje dětského výtvarného projevu, jeho stádií, charakteristických rysů a jejich příčin a významu dětského výtvarného projevu pro zdravý rozvoj dítěte. Základy pro chápání významu a specifických možností výtvarné výchovy ve školním púropstředí.

Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky


BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. MU, Brno 1999.

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H + H, 2008.

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005.

PIAGET, J.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997 READ, H.: Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967.

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. Praha: UK Praha Ped F, 2001.

ROESELOVÁ, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004.

SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993. UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN 1976.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky


DRVOTA, S.: Osobnost a tvorba, Odeon, Praha, 1973.

FREUD, S.: O člověku a kultuře, Praha, Odeon, 1990, ISBN 80-207-0109-5

HUYGHE, R.: Řeč obrazů, Odeon, Praha, 1973. GOMBRICH, E.: Umění a iluze, Praha, Odeon

KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L.: Dětská kresba v psychologickém výzkumu, Univerzita Karlova, Praha, 2005.

KULKA, J.: Psychologie umění, Praha: Grada, 2008.

LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů, Praha, Odeon, 1989.

LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ŠIKL, R.: Zrakové vnímání, Praha: Grada 2013.

ŠINDELÁŘ, D.: Myšlení v obrazech aneb obrazy myšlení, Odeon, Praha, 1986.

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)

Examination

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (13.09.2020)

Požadavky ke kontrole:

aktivní účast na seminářích- referát na téma seminární práce odevzdání semestrální práce na zadané téma

Zkouška:
První částí zkoušky je písemný test ověřující úroveň vědomostí a orientaci posluchačů v tématu. 
Součástí ústní zkoušky bude hodnocení semestrální práce na zadané téma. Zkouška má kolokviální charakter. Hodnocena bude znalost a reflexe prostudované literatury, schopnost prezentace vlastních poznatků a názorů, kritická reflexe názorů ostatních studentů a reflexe názorů vlastních. Konkrétní požadavky ke zkoušce budou vytvořeny z teoretického obsahu předmětu.

 

V případě distanční formy výuky - přednášky - samostudium z připravených prezentací a kometovaných textů; seminární setkání - online či prezenční konzultace individuálně nebo ve skupinách dle možností. Zkouška analogicky- osební či online setkání nad zpracovanou seminární prací + ústně otázky z testu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html