Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
The course leads students to create a meta-insight into their previous experience of their own reflected work and previous theoretical knowledge acquired during the bachelor's study. The focus is on the development of reflexive competence of art teachers, the development of the professional vocabulary of the field, orientation in the field literature, personalized support of students in the construction of their own interpretive frameworks for related content of didactic and art portfolio and author's creative archive. The aim of the course is to connect and relate the main domains of the hybrid discursive field of art education (eg current practices and theories of art and culture, philosophical contexts, image theory, visual semiotics, gender and trans-cultural approaches) connected to current trends in international art pedagogy (eg visual literacy, performative and collaborative projects). The concept of discourse understood as a socially and historically variable space of statements and social practices, refers to constructivist and mediation pedagogical approaches, which are based on the concept of the discursive construction of knowledge and emphasize the importance of mediating cultural influences.
Last update: Ing. Hana Straková (27.09.2019)
Kurz vede studenty k vytváření meta-náhledu na jejich předchozí zkušenosti z vlastní reflektované tvorby a předchozích teoretických znalostí získaných v průběhu bakalářského studia. V centru zájmu je rozvoj reflexivní kompetence učitele výtvarné výchovy, rozvoj odborného funkčního slovníku oboru, orientace v oborové literatuře, personalizovaná podpora studentek/studentů ve výstavbě jejich vlastních výkladových rámců pro související obsahy didaktického i uměno-vědného portfolia a autorského tvůrčího archivu. Cílem kurzu je propojit a usouvztažnit hlavní domény hybridního diskursivního pole výtvarné výchovy (např. současné praxe a teorie umění a kultury, filosofické kontexty, teorie obrazu, vizuální sémiotika, genderové a trans-kulturní přístupy) propojené na aktuální trendy mezinárodní výtvarné pedagogiky (např. vizuální gramotnost, performativní a kolaborativní projekty). Pojem diskursu, chápaný jako sociálně a historicky proměnlivý prostor výpovědí a sociálních praktik, odkazuje ke konstruktivistickým a mediačním pedagogickým přístupům, které se opírají o koncept diskursivní výstavby poznání a zdůrazňují význam zprostředkujících kulturních vlivů.
Literature - Czech
Last update: Ing. Hana Straková (23.09.2019)
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). FOUCAULT, M.: Diskurs, autor, genealogie. Přeložil Petr Horák. Praha: Svoboda, 1995. FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. HORÁČEK, R., FIŠER, Z-, HAVLÍK, V.: Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritětvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010. 162 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. HORÁK, P.: Michel Foucault. Diskurs, autor, genealogie. Překlad, dostupný na: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/107083/B_Philosophica_41-1994-1_9.pdf?sequence=1 SLAVÍK, J., JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, roč. 55, č. 4 HAUER, T. (2002) S/Krze postmoderní teorie. Karolinum, Praha KITZBERGEROVÁ, L. (2005) Přemýšlení o znaku. Interní materiál KVV Pedf UK Praha. PACHMANOVÁ, M. (ed.) (2002). Neviditelná žena. Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha, One Woman Press. ISBN 80-86356-16-7 Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (30.07.2019)
Prezentace portfolia četby teoretických pramenů, didaktických inspirací a archivu vlastní tvorby jako nástroje výstavby meta-reflexivního náhledu na obor výtvarné výchovy.